مسجد المهدي فلسطين مشهد مسجد المهدي فلسطين مشهد .

مسجد المهدي فلسطين مشهد

نكاتي چند پيرامون ابعاد فرهنگي مسجد نمونه


دراين مكان موردنياز ميباشد يك سري نكته را پيرامون بعد ها فرهنگي ـ آموزشي مسجد آيتم تأكيد بيشتري در اختيار بگذاريم: مسجد المهدي فلسطين مشهد 1 ـ همانگونه كه اشاره شد، بعد ها فرهنگي آموزشي مسجد، يك رسالت مهم و بنيادين اين بنيان در همگي عصرها و مكانهاست. مسجد يا اين كه ويژگيهايي كه دارااست، براي مدام دانش سرا مباني فقاهتي و معارف اسلامي ميباشد. از اين رو، مسجدي كه نقش مؤثر خويش را در مورد هاي فرهنگي آموزشي تشريفات شمس جاري ساختن نكند، در واقعيت از اداي قسمت اصليّي از رسالت خود گشوده باقي مانده و از«مسجد مثال» بسي مسافت گرفته ميباشد.

بر محور همين آناليز ميباشد كه امير المؤمنين عليه السّلام مسجدي را كه در آن از هدايت، تبليغ و رواج آيين نباشد، مسجد وخيم برشمرده ميباشد.

2 ـ بي شك و ترديد شكوفايي علمي مسجد و طرح دانشهاي متعدد در آن، كمالي براي مسجد به حساب مي آيد؛ البته پرداختن به‌اين كارها، نبايد باعث خواهد شد تا رسالت اول مسجد كه پراختن به دانشهاي شرعي ميباشد، فراموش گردد. از ديد اميرالمؤمنين عليه السّلام يكي رسالتهاي اصليّ و مهم مسجد آن ميباشد كه به معناي واقعي واژه و كلمه، «كانون هدايت» مسلمان‌ها باشد.

3 ـ علم هاي ديگر جز علم ها اسلامي را در صورتي‌كه مي قدرت در مسجد گزينه گفت و گو و مذاكره قرار بخشيد كه دستكم دارنده دو خصوصيت باشند:

ويّل آن كه تعليم آن از منظر دينيً جايز باشد.

دوّم اين كه حدّ اقل سودي مادي داشته باشد؛ يعني كنسل و بي منفعت نباشد.

برهمين اصل، رسول صلّي الله عليه و آله به مردمي كه در مسجد، گرد فردي انباشته شده بودند و با وي درباره شعرهاي ناداني و رخدادهاي آن فرصت حرف مي گفتند، فرمود:«اينها دانشي ميباشد كه درك كردن آن سودي ندارد و ندانستن آن نيز ضرري دربر ندارد.» اين گفتار نبي صلّي الله عليه و آله در واقعيت يك قانون و ميزان به ما ارائه مي‌دهد.

4. ميان تمامي مباحث و علم ها فقاهتي، پرداختن به علم ها قرآني در مسجد دارنده اهمّيتي ويژه ميباشد؛ چون قرآن و مسجد پيوندي خاصّ با يكديگر دارا هستند. نبي صلّي الله عليه و آله در اين زمينه فرموده ميباشد:«اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» «مساجد را براي(قرائت و درك كردن) قرآن سازه كرده اند.» و نيز: «مَن اَحَبَّ القُرآنَ فَليحِبَّ المَساجِدَ»«دوستدار قرآن، دوستدار مسجد نيز مي‌باشد.»

5. رسيدگي تاريخ مساجد از شروع تا به امروز، نماد مي‌دهد كه مسجد و كتابخانه همواره يار و همدم بوده اند. از به عبارتي شروع كه قرآن به طور مكتوب درآمد، مسلمان ها قرآنهاي نوشته را به مسجد اهداء و يا اين كه وقف مي كردند. با ارتقا شمار كتب، كتابخانه هاي مساجد نيز رشدي فزاينده يافت. اين كتابخانه ها نقشي تعالي در شكوفايي فرهنگ و تمدن و تمدّن اسلامي داشته اند.

6. روايتهايي كه مسجد زن را منزل وي دانسته، بر آن وجود ندارد كه زنان را از آمد و شد به مسجد بازدارد؛ بلكه همانگونه كه اكثري از فقيهان فرموده اند، غرض اين احاديث، تأكيد بر بايستگي رعايت عفاف و حجاب و پاكدامني ميباشد. زنان نصيب عظيمي از هر جامعه را تشكيل ميدهند. حضور آن‌ها در مسجد، زمان قابل قبولي براي سود گيري معنوي از اين رده مقدّس و شناخت با معارف اسلامي ميباشد. بلكه براي برخي از آن‌ها، اين صرفا مجال ميباشد.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۹:۰۰ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)