مسجد المهدی فلسطین مشهد مسجد المهدی فلسطین مشهد .

مسجد المهدی فلسطین مشهد

انواع منارها

منارها بطور کلی به دو گروه تقسیم میگردند. تمایل یا این که منارهای راهنما و منارها یا این که گلدسته هایی که برای اعلام کردن اذان و خبررسانی کاربرد داشته و دارا‌هستند. مسجد المهدی فلسطین مشهد از این رو ، در زمانه اسلامی اسم « مأذنه » نیز به خویش گرفتند که پیش از وجود بلندگو بر بالای آن‌ها اذان می گفتند.
صورت مأذنه گوناگون میباشد ولی در کشور‌ایران حدوداً کلیه گلدسته‌ها یا این که مأذنه‌ها مشابه هم می باشند، بدنه یا این که ساق همگی آن‌ها در جمهوری اسلامی ایران مدور میباشد. آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد در کشورهای بیشتر از طرح های چهار ضلعی، شش و هشت ضلعی به کار گیری کرده‌اند. بدنه مأذنه در‌این کشورها از مأذنه‌های کشور‌ایران باریکتر میباشد.
هر گلدسته یا این که مأذنه مشمول نصیب‌های تحت میباشد:
۱ . محور ۲ . بدنه یا این که ساقه ۳ . محل بیان کردن اذان (مأذنه) ۴ . تاج یا این که کلاهک
تا پیش از صفویه مصالح بیشتر گلدسته از خشت بود لیکن از این زمان ساقه گلدسته ها یک پارچه از متاع کاشی فیروزه ای که در متن آن از حروف معقلی (حروف بنایی) رنگ زرد با اسامی متفاوت خدا و نبی اسلام (ص) و حضرت علی (ع) به طور‌های متعدد پدیدار گردیده است. رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد با اعتنا به اینکه مناره از بخشهای اول و مهم ایجاد کرد مسجد به شمار نمی رود، البته مسلمانها طی دورانهای گوناگون و طی سالها تلاش کردند با ایجاد کرد مناره هنر معماری اسلامی را به اکران نهاده و با رنگهای گوناگون، زیبایی و تزئینات سزاوار ای به مساجد بیفزایند.
در تاریخ و احادیث آمده که حضرت محمد (ص) از بلال خواست عموم را به نماز فراخواند، پس بلال از بالاترین سطح همسایه مسجد آغاز به اذان اعلام کردن کرد. شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد اولی مناره عالم اسلام توسط زیاد بن ابیه از عاملان معاویه در شهر بصره در سال ۴۵ هجری ساخته شد. از این رو تشکیل داد مناره را به معاویه نسبت میدهند، البته همچنان فی مابین مورخان اختلاف حیث وجود دارااست . با اعتنا به اینکه ادیان دیگر اعم از مسیحیان و یهودیان برجها، کلیساها و معابدی داشتند که به مدل بیزانسیها تزئین می کردند، این مورد عاملی شد تا مسلمان ها نیز خواهان مناره شوند تا به واسطه آن هنر معماری اسلامی خویش را به اکران گذارند.
گفته می‌گردد مبنی بر این زمینه ولید بن عبدالملک خواست از این نوع برجها داشته باشد از این رو مسجد اموی دمشق را در سال ۹۶ هجری ایجاد کرد و برای آن مناره هایی قرار بخشید. برای نخسین بار در دمشق مناره به صورت برجی مربع صورت سازه شد و به آن “مئذنه” مشتق از اذان تحت عنوان مکانی که از آن اذان گفته می‌گردد، ساخته شد.
در برخی از کشورهای اسلامی از مناره تحت عنوان جایی برای ترویج فروغ به کار گیری می کردند. که بیشتر در شمال آفریقا بود چرا‌که مناره از کلمه و واژه حریق و فروغ و روشنایی گرفته گردیده است. حتی بعضا از ساکنان مراکش نیز به مکان واژه مئذنه از عساس به معنای حفظ و محافظت به کارگیری می کردند و مانند برجهای چشم بانی در آن عمل دفاع و حمایت را جاری ساختن می دادند به این دلیل که طول فراتر از سطح زمین به بیننده اذن می اعطا کرد تا قابلیت دورتر را سوای بازدارنده ببیند .
ولی در عین درحال حاضر، مناره های اسلامی که ساخته می‌شد از زیبایی خاصی منتفع بودند . از کهن ترین مناره های باقی‌مانده از روزگار اسلامی مناره عیسی در دانشکده اموی دمشق میباشد که برجی مربع صورت با نقشهای قشنگ مرتب شد.
این مناره با سنگهای تراشیده گردیده تزیین گردیده‌است که با وجود حادثه ها زمان و حریق سوزی دانش کده بیشتر از یکبار همچنان ما‌نده میباشد. طول این مناره ۴۸ متر میباشد، ۵/۳۷ آن به صورت ساختمان بلند مربع صورت میباشد که رمز آن به صورت مخروطی میباشد. این مناره فقط مناره ای میباشد که به مناره سامراء مشابهت داراست، برای ایجاد کرد این مناره حدود سه سال از سال ۲۳۴ تا ۲۳۷ هجری مجال صرف شد که نظیر آن در کشورهای اسلامی نیست.
نقش مناره‌ها وقتی پر رنگ می‌شد که نمایانگر هنر معماری اسلامی بود و مسلمان‌ها از آن تحت عنوان ارائه هنر معماری خویش فایده می بردند، از این رو عملکرد می کردند تا با رنگهای متفاوت خوشگل، با ادوات و وسایل گوناگون آن‌ها را تزیین کرده و به زیبایی مساجد بیفزایند.


برچسب: مسجد المهدی فلسطین مشهد، آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد، شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد، رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۰۴:۰۸ توسط:شهریار شاهان موضوع: نظرات (0)