مسجد المهدي فلسطين مشهد مسجد المهدي فلسطين مشهد .

مسجد المهدي فلسطين مشهد

شرح فضاهاي اصلي ، جانبي و الحاقي

شرح فضاهاي اساسي ، جانبي و الحاقي
فضاهاي مهم
۱- شبستان (ورودي ، گنبد منزل و محراب) .
۲ – صحن (ايوان ، رواق و… ) .
۳ – هشتي .
۴ – رمز در مسجد (بعنوان نشان شهري بدنه مسجد) .
۵- جلوخان (پيش دور و اطراف) .


مثال اي از پياده سازي مسجد

فضاهاي جانبي
با تمركز ضوابط پياده سازي مساجد ، فضاهايي كه درخصوص بي واسطه با فضاهاي اساسي (صحن و شبستان) هست فضاهاي جانبي ناميده مي‌شوند.

۱- فرهنگي ( تلاوت منزل ، آموزشي ، …. ) .
۲- كتابخانه .
۳- خدماتي ( آبدارخانه ، دفتر كار روضه خوان ، وضوخانه وآبريزگاه ، انبار ، امورخيريه ،
ت فضاهاي چند منظوره ، تالار هاي مراسم مذهبي ، محل كار مسجد ، دفتر كار بسيج وهيئامناء ) .
۴- خانه خادم .

فضاهاي الحاقي ( ترجيحا جداگانه از مسجد )
فضاهائي كه دارنده همت جدا و نيازي به رابطه بدون واسطه با فضاهاي اصلي مسجد ندارند.

۱- تجاري .
۲- آشپزخانه .
۳- بيمارستان .
۴- مقر بسيج .
۵- صندوق قرض الحسنه .
۶ – خانه روضه خوان .
۷- مهمانسرا .

الزامات پياده سازي
جهت قبله
با دقت قوانين پياده سازي مساجد اولي نكات براي اقامه نماز ، تشخيص جهت قبله مي‌باشد براي ايستادن به سمت آن ، از اين رو فضاي شبستان مورد نياز ميباشد در نشان دادن سمت قبله خوانا باشد . اين دستور اساسي از روش عنصر شاخص محراب در ديواره سمت قبله نگهباني مي‌شود . معمولا انحرافي كه در تاثير زاويه قبله از شمال و جنوب تشكيل داد ميگردد ، مي بايست به نحو مطلوبي در طرح مستهلك شود كه صفوف نمازگزاران با ديوارهاي طرفين جهت عمود داشته باشند .


مثال اي از پياده سازي مسجد

اتصال صفوف
از موقعيت درستي اقامه نماز جماعت ، اتصال نمازگزار از جلو يا اين كه از يك پهلو به صف نمازگزاران مي‌باشد ؛ براين اساس كه مسافت هر نمازگزار با پهلويي يا اين كه روبرويي به حدي باشد كه نمازگزار ديگري في مابين آنان نتواند مكان بگيرد . اگر نماز جماعتي قرار باشد در تعدادي تراز متعدد برگزار گردد ، شرط اتصال صفوف اين ميباشد كه امام جماعت تحت خيس از مامومين باشد .

معمولا محدوده نمازگزار در شايسته ترين وجه مستطيل كشيده در جهت صفوف ميباشد . سرانه نمازگزار در حالت معمولي حدود ۰.۶ متر مربع ميباشد.

براي نمازگزاران بايد از روش تشكيل صفوف جماعت با امام ، شم حضور در جماعت وجود داشته باشد . لذا صورت شبستان نبايد به نحوي باشد كه برخي از نمازگزاران از گروه پرت و جداگانه افتند و يا اين كه در سايه رديف هاي ضخيم يا اين كه پشت ديواره هاي بند و موانعي از آن دست قرار گيرند . اين امر در مواردي كه بدون چاره از طرح نيم طبقه و يا اين كه طبقات هستيم آلرژي بيشتري مييابد .لذا تعبيه جان تامين هاي مشبك در جهت توليد حس حضور در فضاي واحد جماعت پيشنهاد ميشود .

در همين مورد ، عرصه اي كه براي خانم هاي نمازگزار حدس ميشود ( چه همسطح ، چه با اختلاف سطح با آقايان ) مطلوب خيس مي‌باشد از كه اگركه حالت اذن دهد از پهلو نيز اتصال داشته باشد ، تا در مواردي كه جمعيت آقايان نمازگزار معدود مي‌باشد اتصال صفوف ممكن باشد . طول نيم طبقه از تراز شبستان نبايد به حدي باشد كه‌اين شم حضور خدشه دار گردد . براي اين حد نمي اقتدار عدد روشني گزينش كرد به اين دليل كه به متغير هاي متعددي زيرا صورت و اندازه و تناسبات شبستاني بستگي دارااست .

تراز محراب امام جماعت بايد از كف شبستان و حتي فضاهاي جنبي پايين خيس باشد ، كه در‌اين‌حالت‌ پيشرفت صفوف جماعت به فضاهاي جنب شبستان در مواقع كثرت نمازگزاران با گونه هاي مواجه نگردد .

هندسه و صورت شبستان بايد به گونه اي باشد كه با رعايت احكام اتصال صفوف ، حتي المقدور هيچ مانعي براي تشكيل صفوف نمازگزاران وجود نداشته باشد .

آستانه ورود به شبستان
با دقت قوانين پياده سازي مساجد ،زيرا صفوف جماعت مي بايست به ندرت از سمت محراب تشكيل و كامل شدن گردد و نماز خواندن در مقابل در و درگاه كراهت دارااست ، محل ورود به عرصه جماعت عالي است در مرتبه نخستين از سمت مقابل قبله پشت سر نمازگزاران و آن گاه از طرفين باشد و ورود اشخاص تازه وارد سبب عدم حضور قلب نمازگزاران نگردد .

كفش كن
از ضروريات ديگر ، گزينه كفش كن و ازدحام در مواقع ورود و خروج ميباشد . مهم‌ترين آيتم درباره‌ي جا كفشي وضعيت و صورت استقرار آن در مسير رفت و رجوع نمازگزاران ميباشد ، به نحوي كه در نگهداري بهداشت و عصمت و طهارت شبستان ، به خصوص هنگام خروج نمازگزاران ازدحام تشكيل داد نشود .

اگر لزوم هايي نظير صورت و شرايط و اندازه زمين ايجاب كرد كه جا كفشي در داخل شبستان قرار گيرد ، اصول خاطر گرديده مي بايست با آلرژي بيشتري رعايت خواهد شد . وجود جا كفشي در باطن شبستان تا شعاعي از سطح شبستان را براي اقامه نماز نامطبوع مي سازد . سعي بر رعايت اين نكته و غيروابسته سازي نسبي عرصه نماز از سطح هاي عملكردي مختل كننده از بايستگي هاي مهم پياده سازي است . در اين باره هرچه همپوشاني عرصه هاي غير نماز و كناره هايي كه مطلوب نماز وجود ندارد ( مثل حوزه ورودي ) بيشتر باشد ، كارداران مختل كننده عرصه نماز كمتر خواهد بود .

جا كفشي براي مواردي كه شبستان با حداكثر گنجايش ممكن عمل مي نمايد سطح متعددي را اشغال مي نمايد كه در بقيه مواقع فارغ از به كارگيري ميماند لذا وجود گزينه هاي ديگر در كنار جا كفشي به به كارگيري با صرفه از دور و بر ياري مي رساند. سطح و مقدار جا كفشي خوب ميباشد مطابق تعداد نمازگزاران در وضعيت مناسب احتساب خواهد شد خير بر طبق گنجايش حداكثر شبستان .

از‌آنجا كه اهل تسنن مجموع زمين مسحد را تميز و مطهر مي‌دانند، نمازگزار پيش از ورود به صحن كفش هايش را مي نمايد . چه نماز در صحن و چه در شبستان . در اينصورت هم گشوده بايستي به ازدحام ، تراكم كفش ها و بهداشت دور و اطراف توجه خواهد شد و اجرا عمل نيز تا حد قابليت و امكان تسهيل خواهد شد و همينطور شفافيت بين فضاي صحن مسجد و شبستان نگهداري خواهد شد كه صحن شبستان حتي المقدور به هم پيوسته به لحاظ آيند .

لحاظ به تنوع زياد حالت ، حوزه‌ ، اقليم ، اندازه زمين و مراد هاي كارفرمايان ، يك چاره واحد ضرورتا پاسخ قابل قبولي براي تمامي جا نخواهد بود از اين رو تشخيص راهكار هاي باصرفه به عهده نوآوري و نوآوري طراح مي باشد.

وضو
وضو ساختن از مقدمات واجب نماز ميباشد لذا قابليت وضو خريدن وا رفته با همگي تاسيسات و امكانات و كارايي هاي جنبي مرتبط با آن از نكات اساسي در طراحي برنامه كالبدي مسجد به حساب مي‌آيد . اين قابليت از روش هايي زيرا بعد ها آبگينه در حيات ، تعبيه امكانات مايحتاج در گوشه تراس و در بي نقص ترين صورت خويش به طور حوضخانه و وضوخانه هواخواهي مي شود . استعمال تركيبي از اين چندين قابليت در طرح ، علاوه بر مطبوع ساختن محيط جواب قابل قبولي هست براي مواردي كه جمعيت نمازگزار به حداكثر گنجايش ميرسد .


مثال اي از پياده سازي مسجد

با تمركز قانون ها پياده سازي مساجد ،در انتخاب حالت عرصه وضوي آقايان و خانم ها بايد به برخي نكات توجه كرد : رفت و آمد ها تلاقي نداشته باشند ، محدوده ها به نحوي باشند كه حريم ها حفظ شوند و خانم ها به آسودگي براي وضو آماده گردند ، وضو بسازند و بعد از وضو ساختن نيز بتوانند بي بازدارنده به شبستان برسند . به علاوه حتي الامكان بايد جهت باد و قرار گيري خدمات نيز در حيث گرفته شود .

در كنار وظيفه اصلي وضوخانه كه ساخت و ساز قابليت وضو به دست آوردن ميباشد ، ظرايف ديگري نيز بايد مورد دقت باشند . از آن گزاره اينكه براي وسائل ياروهمدم نمازگزار مثل كيف و كتاب ، چتر و كلاه ، و نيز لباس هايي كه هنگام وضو كنده مي شوند بايستي تمهيدات مطلوب انديشيد ، به گونه اي كه‌اين وسائل خيش نشوند و حفظ از آن ها نيز در طول وضو قابليت پذير باشد ( نظير چوب لباسي ، سكو ، طاقچه و تدبيرها ابداعات ديگري كه توسط طراح انديشيده مي‌شود ) .

وضوي اهل سنت با شستن پا همدم است كه‌اين بايد در پياده سازي وضوخانه مساجد وي مد نظر قرار گيرد . كه ولي استاندارد هاي خاص خويش را دارااست . پيش گويي اينگونه امكاني هر جا كه شرائط اذن دهد براي همگي مساجد توصيه شدني هست .

در تعيين مصالح كف وضوخانه بايد اعتنا كرد كه به راحتي قابل شستشو باشد ، ليز نباشد ، حتي المقدور از رنگ هاي پر‌نور كه با كوچكترين خاك و گلي مدام آلوده به حيث مي آيد غربت شود و البته بي دوام و جراحت پذبر نيز نباشد .

همان گونه كه امام در جماعت مكلف به رعايت اضعف مامومين ميباشد ، بناي مسجد نيز موردنياز ميباشد رعايت اكنون چنين اشخاص را بكند . به عنوان مثال توصيه مي شود كه حتي المقدور از اختلاف سطح بي جا و غير ضروري در بين عرصه هاي مربوط به نماز دوري خواهد شد ، مگر اينكه مضيقه خاص يا اين كه ادله محكمي وجود داشته باشد كه در آن شكل نيز ما يحتاج است تدبيرها جبراني انديشيده گردد . تعداد شير هاي آب در وضوخانه مبتني بر تعداد نمازگزار تقريب زده مي‌گردد و خوب هست در پياده سازي وضوخانه و تاسيسات آن از شير هاي تك لوله به كار گرفت ، به گونه اي كه در هر فصل از سال و بر پايه ي با دما قابل تهيه و تنظيم باشد .

آستانه ورود به مسجد
آنچه بيان شويد مروري بود بر خصوصيت هاي اصلي فضاهايي كه كاسه اعمال روند مختلف نماز جماعت يعني ورود به مسجد ، پاك سازي و وضو ساختن ، كندن كفش ، پيوستن به صف نمازگزاران ، و بالاخره اقامه نماز ميباشند . در ادامه به موادسازنده كالبدي اساسي كه در عرف ساخت مسجد تحت عنوان عنصرها تشكيل دهنده بناي مسجد بر شمرده مي گردند اشاره مي گردد .


مثال اي از پياده سازي مسجد

صحن
با تمركز قوانين پياده سازي مساجد ،در مسير مجاورت شدن نمازگزاران به شبستان معمولا صحن قرار ميگيرد . اين فضا وظايفي را به عهده دارااست كه در مثال هاي جان دار به صورت و درجات مختلف به اجرا مي رسند . براي مثال آن وظايف اينهاست : امداد به قرار گيري طرح در بستر خويش ، روي هم گذاشتن كارايي ها و موادسازنده متفاوت و متنوع در كليتي واحد ، امداد به گسترش صف نمازگزاران يا اين كه استقرار مستمعين در مواردي كه به هر استدلال شبستان از جمعيت مالامال ميشود ( مثل نمازهاي خاص يا اين كه مراسم اعياد و وفيات ) ، مسافت گذاري ضروري في مابين فضا هاي ورودي ، وضوخانه ، شبستان ، و بالاخره ايفاي نقش مبدل ميان فضاي صحن و شبستان . در مثال هاي جانور صحن در دو شكل ديده ميشود :

الف – صحن به طور كلان بناي شبستان را شامل ميشود و شبستان همچون كوشك در بخشي از عرصه صحن استقرار مي يابد . در اين‌شرايط‌ سطح صحن به تناسب صورت و حالت آن براي عملكردهاي متفاوت به خصوص دسترسي ها ساماندهي مي‌گردد .

ب – صحن دارنده بدنه اي بدون نقص ميباشد و فضايي دروني را مي سازد كه ايوان مسجد صورت مي‌گيرد . و البته حياط با رواق مطلوبتر مي‌باشد . در پياده سازي حياط بايستي بعضا نكات توجه خواهد شد : تاثيرات مثبت فضاي حياط بر روحيه ي نمازگزار در آماده ساختن او براي عبادت و فراغت از شهر و هياهوي آن ، كه نبايد تضعيف كردد ؛ بدنه هاي ايوان عالي مي‌باشد به تلاش هايي تخصيص يابند كه با نماز سنخيت داشته باشند و به حيثيت و شان تراس بيفزايند ( نظير حياط ، رواق ، كلاس ، ورودي ، كتابخانه ) .


مثال اي از پياده سازي مسجد

در صورتي‌كه ضرورت حكم به همجواري عملكردهاي ديگري با ايوان مسجد اعطا كرد ، مي بايست تمهيداتي انديشيد تا اين همجواري تراس را از يكدستي و يكپارچگي نياندازد ؛ و بايد به شكلي در همجواري با صحن سامان يابد كه با اين مضمون‌ سازش داشته باشد و به يكپارچگي طرح از لحاظ هيبت سعي و مضمون‌ ياري دهد .

عوامل و اجزاي كالبدي مسجد كه در حين قبلي آيتم اعتنا طراحان و معماران بوده و فضاي دلپذيري را براي حضور در مسجد فراهم مي آورده اند ، اين ها مي باشند :

پيش ورودي و هشتي . دالان . رواق و صحن ( ايوان ) . آبگينه يا اين كه آب نما . حياط . شبستان . گنبدخانه ( گنبد ) . مقصوره . محراب . مناره ( گلدسته ) .

همينطور توجه به بدنه ها و وسعت فرنگي مسجد . مقام نشانه ورودي در بدنه هاي فرنگي . تنوع عرصه ها و فضاهاي داخلي . جايگاه بندي و نرخ‌گذاري فضاهاي داخلي . هندسه به كار برده گرديده در همكف شبستان و مقاطع و عنصرها فضايي . استخوان بندي و ساختار .

محور بنا اي مساجد
امروزه دانش مهندسي ساختمان بسيار توسعه يافته ميباشد ، به گونه اي كه شاخه هاي متعددي با آن مرتبط ميباشد . از آن پاراگراف مي قدرت مهندسي بنا را اعلام‌كرد . فلسفه وجودي اين بخش از مهندسي آن مي باشد كه اعضاي قسمتهاي متفاوت ساختمان بر طبق طرح مهندس معمار ، محاسبه ميشود و موقعيت تحقيق هرمورد از جوارح و نهايتا مصالح موردنياز در اجراي طرح را نيز مشخص نمايد . واضح هست مهندس بنا در طرح اعضاي ساختمان به كارداران گوناگون كه به نحوي از انحا بر اعضاوجوارح اثر مي‌گذارد توجه مي نمايند و با مطالعه اين عوامل برنامه اي جامع براي كاربرد مصالح ارائه مي دهد و نهايتا اصول بنا اي سازه را معين مي نمايد . همان گونه كه در پيشگفتار بيان شد ، مهندسان مسلمان بايستي به پياده سازي و اجراي مسجد آشنا باشند و از عهده آن بر آيند . در امر مهندس بنا نيز همين سيرتكامل است .

مهندس بنا مي بايست بداند كه مسجد چيست و چه اهدافي در پياده سازي و ايجاد كرد مسجد متبوع هست . او بايستي بداند مسجد يكي از نمادهاي پر اسم و رسم جامعه اسلامي هست و بايد براي نسل ها ، پا بر جا و پايدار باشد . براين اساس در طرح بنا اي مسجد ، ضرايب اعتقاد و باور بالاتري لازم ميباشد و پژوهش ها مورد نياز مي بايست بسيار ريشه اي باشد تا بنا متبوع استحكام و دوام بيشتري داشته باشد . درباره‌ي رعايت مسائل مرتبط با بنا در پي مطالبي به اختصار آورده مي‌گردد :

۱ – پژوهش و تست هاي زمين شناسي و خاك شناسي به صورت ظريف و پهناور صورت بپذيرد تا حالت زمين و خاك به درستي بدست آيد .

۲ – همه توشه هاي وارد بر اعضاوجوارح به حساب آوردن گردد و جوارح با ضرايب هرچه دقيق تر طرح گردند .

۳ – كوشش گردد كه تلفيقي مطلوب ميان طرح معماري و اندازه هاي محاسباتي به وجود آيد تا طرح جامع معماري و مبنا بنا اي با هماهنگي بي نقص رعايت شود . به اين منظور مشورت و رابطه بسيار مجاورت طراح و محاسب ضروري هست .

۴ – نقشه هاي اجرايي ، ظريف و كامل رسم شوند و به موقع گزينه استفاده قرار گيرند .

۵ – با مد لحاظ قرار دادن طريق هاي اجراي اصولي به صورت كلي موارد از مصرف مصالح غير استاندارد و نا مرغوب غير وابسته غربت خواهد شد .

۶ – تست هاي مايحتاج پيش از عمليات با تمركز و مطابقت و همخواني با آيين طومار هاي داراي اعتبار اعمال گيرد .

۷ – در اجراي بنا هاي فلزي ، اجراي شاخك گذاري و ساخت اتصالات موردنياز براي كلاف سازي و اصول زير بندي نماها با تمركز و مطابق اصول صورت بپذيرد .

۸ – در اجراي بنا هاي بتني براي پايين بند سازي نماها بايد از ميلگرد مطمئن با قطر كافي استعمال شود و هنگام لينك ميلگرد با بنا متبوع ، سر ميلگرد در مجاورت پوسته تا داده خواهد شد . در اينصورت پوسته ميلگرد تا گرديده به آرامي راست ميگردد ، و مورد براي اتصالات در كلاف سازي جهت نماها آماده مي آيد .

در بنا هاي نيم اسكلت بتني دارنده شناژ هاي عمودي و افقي ، مفاد اجرايي اتصالات با استخوان بندي سازه براي لينك و پيوند اسكلت نما سازي را مي قدرت مانند نكات مطرح گرديده در ساختمان هاي بتني به وجود آورد .

امروزه در بعضا مفاد كار صورت دادن به اسكلت بتني ، در پوسته بندي تكوين و مادگي ( مقعر و محدب ) و در طرح هاي متعدد هندسي جاري ساختن مي‌شود . به خصوص در مواقعي ، انواح قانوني بندي ها و كناره كشي بر اسكلت بتني را با دورهاي ديدني قوسي در پوسته بندي ها به وجود مي آوردند تا بعداز بتن ريزي و دكفره كردن پوسته ( گشوده شدن پوسته ) نيز اشكالي در اسكلت بتني پديد نيايد . اين كار از خصوصيت هاي شغل هاي هنري بر روي بتن به حساب مي‌آيد .

اجراي هيبت دهي به اسكلت بتني ، در امر شغل هاي بتني دارنده نماي اكسپوزه كه در نوع خويش جذاب و گاهي بي مانند ميباشد . اصالت اصل نماسازي در شغل هاي معماري اسلامي از قانون خاص خويش تاسي مي نمايد .شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد به اين ترتيب با تعصب خاص نسبت به اين قانون ها و استفاده و منفعت گيري از آن ها ، چه در بنا هاي ماسونري ( آجري ) و چه در بنا هاي فلزي و نصفه اسكلت بتني و مجموع اسكلت بتني با نحوه ميلگردهاي مهاري مقاوم . تسمه كشي . نبشي كشي و بقيه اتصالات است كه اصل و اساس زيربندي شغل هاي تزييني معماري اسلامي و اسكلت و استخوان بندي كامل سازه ايجاد خواهد شد .

در بنا هاي فلزي اجراي كلاف بندي و پايين سازي ، اسكلت نماسازي نيز به وسيله اتصالات و جوش كاري اصولي و بسيار مطمئن و توشه بر قابل اجراست . با استعمال از اتصالات نام برده در بنا هاي فلزي مي اقتدار شغل هاي متعددي جاري ساختن داد .رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد از جمله پايين بندي نماسازي ها بسيار شگرف و قشنگ ذيل اصول مباني نماسازي براي زير بندي و تيغه كشي براي شغل هاي گچ بري ؛ خطوط متعدد گچي و همينطور فارغ از زير بندي تيغه توسط دستچين معقلي ، خطوط بنايي و معقلي ؛ شغل هاي بسيار زيباي كاشي معرق ؛ پنجره هاي معرق مشبك سازي ها ؛آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد مقرنس بندي ؛ قانوني بندي ؛ يزدي بندي ؛ سيرتكامل سازي ؛ طاسه سازي ؛ محراب سازي و پيشخان سازي هاست . همينطور مي توان با ساختن جداره اي مدل و با ضخامت بسيار معدود و مقاوم با مسافت اي از اسكلت و استخوان بندي از سازه و با اتصالات مقاوم و كلاف پوششي كاذب به وجود آورد .

اين اجرا وسيله اتصالات اصولي با بينش كافي پياده سازي و بعد انجام ميگردد .

از آن پاراگراف مي شود به طريق اجراي گنبد با ( بنا فلزي ) اشاره كرد :

معمولا گنبد بر روي چهار رديف قرار مي‌گيرد رديف ها با پيش گويي طول متبوع ، مسجد المهدي فلسطين مشهد كلاف مربع صورت ايجاد كرد مي نمايند (a) بر روي دهانه رديف ها ، چهار خرپا قرار مي گيرد كه سبب ميشود اين مربع به هشت ضلعي در زمان فراتر (b) تبديل شود ( اين طول حوزه‌ شكنج را تشكيل مي‌دهد كه در چهار كنج فيلپوش هايي ايجاد كرد مي نمايد .) يك رينگ هشت ضلعي بر روي خرپا ها قرار ميگيرد (c) كه وضعيت مورد نياز براي قرارگيري ساق گنبد توليد خواهد شد . ساق گنبد به طول متبوع ميرسد (d) و آنگاه پروفيل هاي قوس گنبد كه قبلاً ايفا گرديده به روي ساق نصب مي شود (e) .


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۴۴:۰۵ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

فضيلت زيارت حضرت امام رضا ـ عليه السلام ـ

همان گونه كه پيش خيس اشاره شد، حضرت رضا ـ  مسجد المهدي فلسطين مشهد عليه السلام ـ از بدون نقص ترين مومنان، صديقان، مجاهدان، صالحان، شهيدان، هاديان امت وهشتمين معصوم و فرزند فرستاده معبود و اميرمومنان ـ عليهماالسلام ـ ميباشد و هر مورد از خصلتهاي خاطر گرديده منجر ميگردد زيارت وي از محرك و اثرها خاصي منتفع باشد، كه در‌اين نوشته از توضيح آنان صرف حيث مي‌شود و در‌اين نصيب رواياتي را كه از رسول معبود و ائمه ـ عليهم السلام ـ درباره فضيلت زيارت آن حضرت نقل كرده اند فراروي خواننده‌گان مي نهيم : 

1 - جايزه زيارت حضرت رضا آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد در مقايسه با جايزه حج
جناب روحاني طوسي از حضرت رضا ـ عليه السلام ـ نقل نموده است كه آن حضرت فرمود:

«در خراسان مقبره اي ميباشد و هنگامي خواهد آمد كه آن حرم همواره محل رفت و آمد و مطاف ملائكه مي گردد تا روز قيامت كه در صور دميده ميگردد و قيامت فرا مي‌رسد.»

پرسيدند: اي پسر پيامبر آفريدگار! اين حرم كدام مقبره ميباشد؟ فرمود:

«اين حرم در مرز و بوم طوس ميباشد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد به خداوند قسم و سوگند! آن زمين باغي از باغهاي فردوس ميباشد. كسي كه من‌را دراين بقاع زيارت نمايد مانند كسي ميباشد كه پيامبر پروردگار را زيارت نموده است و براي وي محرك هزار حج مورد قبول و هزار عمره مورد قبول نوشته گردد و اينجانب و پدرانم روز قيامت شفاعت كننده وي خوا هيم بود.»

در روايتي ديگر بزنطي مي‌گويد: شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد طومار حضرت رضا ـ عليه السلام ـ را خواندم، در آن طومار اينگونه آمده بود:

«به شيعه‌ها اينجانب بگو زيارت اينجانب به اندازه هزار حج جايزه دارااست.»

بزنطي ميگويد از امام جواد ـ عليه السلام ـ از روي تعجب پرسيدم: به اندازه هزار حج؟ آن حضرت فرمود: «بله: به معبود قسم و سوگند هر كه اورا زيارت نمايد در حالي كه حق اورا مي شناسد، به اندازه هزار، هزار حج (يك ميليون حج) جايزه داراست.»

بر اساس روايتي ديگر امام موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ فرمود:

«هر كس قبر فرزندم علي ـ عليه السلام ـ را زيارت نمايد، محرك وي هفتاد حج پسنديده و مورد قبول خواهد بود.»

مازني مي‌گويد: از راز تعجب پرسيدم: هفتاد حج؟ فرمود:

«هفتاد هزار حج.»

پهنا كردم: زيارت وي به اندازه هفتاد هزار حج مشوق داراست؟ فرمود: بله! بخش اعظمي از حج هاپذيرفته نميشوند. كسي كه فرزندم علي را زيارت نمايد ويك شب نزد وي بماند، به كسي مي‌ماند كه پروردگار را در آسمان زيارت نموده است.»

در بعضي از اين احاديث هفتاد حج و در بعضي هزارحج و عمره و در بعضي يك ميليون و در بعضي هفتاد هزار حج وعمره جايزه زيارت امام رضا ـ عليه السلام ـ قرار داده شد‌ه‌است.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۲:۱۶ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

تفسير بسم الله

روحاني صدوق، در كتاب عيون خبر ها الرّضا  مسجد المهدي فلسطين مشهد و معاني الاخبار از حضرت رضا عليه السلام روايتي نقل كرده كه به معني گزاره بسم الله فرمود:

معنايش اين ميباشد كه اينجانب خويش را به علامتي از علامتهاي خد نشاندار مي­كنم.

« تا تمامي بدانند كه اينجانب مخلوق پروردگار هستم » فرد پرسيد ؟ آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد سمه در كلمة بسم الله به چه معناست فرمود : به معناي نماد[4]

تاليف كننده الميزان، بعد از نقل اين حديث مي­نويسد : اين مضمون‌ بر اين شالوده ميباشد كه باء براي اولِ ميباشد زيرا مساعدت در سوره ستايش نام برده و زيرا عبد معبود، عبادت خويش رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد را به علامتي از علامتهاي آفريدگار نشان مي‌زند مي بايست نفس خويش را هم كه عبادتش منشعب به آن ميباشد به آن نشانه بزند.[5]

در سود گويندة بسم اللّه خلال اينكه در ظواهر شغل هاي خويش را با اسم پروردگار نشان گذاري مي­نمايد، روح و واقعيت و جان خود را نيز مظهر فناء في الله قرار مي­دهد. چنانكه قرآن كريم و مهربان مي­فرمايد : قل ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله ربّ العالمين.[6]

3 ـ معجزه عملي قرآن
حسين بن خالد مي­گويد از امام ابي الحسن الرضا عليه السلام پرسيدم اينكه پروردگار فرموده ( و السّماء ذات الحبك ) « قسم به افق كه دارنده راههاست » يعني چه ؟ فرمود : اين اسمان راههايي به سوي زمين دارااست . شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد حسين بن خالد مي­گويد: پهنا كردم چه طور مي­تواند عرش منش ارتباطي به زمين داشته باشد در حالي كه آفريدگار مي­فرمايد: آسمانه بي رديف ميباشد امام فرمود : سبحان الله اليس الله يقول بغير عمد ترونها . قلت بلي فقال : ثمّ عمد ولكن لا ترونها : ايا معبود مي­فرمايد سواي رديف ميباشد كه قابل مشاهده باشد اينجانب پهنا كردم بله فرمود پس ستونهايي ميباشد ولكن شما آنرا نمي‌بينيد.[7]

يكي مفسرين بعداز نقل اين حديث مي­نويسد: اين ايه با توجّه به حديثي كه در تعبير آن وارداتي ميباشد پرده از روي يك واقعيت علمي برداشته كه در حين نزول ايات، بر كسي آشكار خلا چرا‌كه در آن مجال هيئت بطلميوس با توان هر چه تمامتر، بر محافل علمي عالم و بر ذهن ها عموم حكومت مي­كرد و طبق آن آسمانها به طور كراتي تو در تو همچون طبقات پياز روي هم قرار داشتند و طبعاً هيچكدام آويزان و بي رديف عدم وجود.بلكه هر مورد بر ديگري توكل داشت البته حدود هزار سال بعداز نزول اين ايات، دانش و علم آدم به اينجا رسيد كه آسمان ها پوست پيازي، به تك تكّي موهوم ميباشد و آنچه حقيقت داراست، اين ميباشد كه كرات عرش هر مورد در مدار و منزلت خويش، معلّق و اثبات اند، بي آنكه توكل گاهي داشته باشند و صرفا چيزي كه آنها‌را در مكان خويش اثبات مي­داراست، تعادل قوّة جاذبه و دافعه ميباشد كه يك كدام از رابطه با جرم اين كرات دارااست و ديگري مرتبط با تكان آنهاست اين تعادل جاذبه و دافعه به طور يك رديف نامرئي، كرات عرش را در مكان خويش نگه داشته ميباشد حديثي كه از امير المؤمنانعليه السلام در اين باره بيان شده بسيار جذاب ميباشد طبق اين حديث امام فرمود: « اين ستارگاني كه در آسمانند، شهرهايي مي‌باشند همانند شهرهاي روي زمين كه هر شهري با شهر ديگر ( هر ستاره­اي با ستاره ديگر ) با ستوني از نوروروشنايي مربوط ميباشد.

ايا تعبيري پر‌نور خيس و رساتر از رديف نامرئي يا اين كه ( ستوني از فروغ و روشنايي ) در عرش ادبيات آن روز براي بيان امواج جاذبه و تعادل آن با نيروي دافعه پيدا مي­شد.[8]

در قرآن كريم و مهربان از آفريدگار متعال با صفت « لطيف » حافظه گرديده‌است.[9]


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۴۰:۵۵ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

قرآئت قرآن در بستر خواب

عشق و علاقه فراوان امام رضا عليه السلامبه مسجد المهدي فلسطين مشهد اين كتاب آسماني او‌را بر آن داشت تا خلال روز، در شب نيز قرآن بخواند و حتي ايات متعددي را در آستانة خواب و در رختخواب خواندن ميكرد.

رجاء بن أبي الضحّاك كه گزارشي از مسافرت امام داده اينگونه گويد:

امام به هنگام خواب در رختخواب خود فراوان قرآن مي‌خواند  آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد و هرگاه به ايه اي مي رسيد كه در آن يادي از فردوس يا اين كه جهنّم آمده بود، فغان مي‌كرد و از خدا فردوس را درخواست مي نموده و از حريق دوزخ وجهنم به وي جانبداري مي‌برد.[2]

هزار ختم قرآن در يك تي شرت
روضه خوان طوسي در كتاب امالي به گواهي خويش از علي بن علي فرزند اخوي دعبل خزاعي نقل كرده كه در سال 198 ق. يار برادرم دعبل سرويس امام رضا عليه السلامرسيديم رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد و تا نقطه پايان سال 200 ق. در محضرش اقامت داشتيم و آن‌گاه به قم رفتيم. آنگاه كه امام رضا عليه السلام به برادرم دعبل بليز پشمينة سبز رنگي به ياور انگشتري كه نگينش عقيق بود، كادو كرد، همينطور به وي درهم هايي كه اسم آن حضرت بر آن نقش بسته بود، مرحمت نمود و به وي فرمود: اي دعبل به قم برو كه در آنجا فايده و فايده خواهي يافت. و به وي يادآور شد: از اين بليز به خير و خوبي نگهداري كن كه اينجانب در‌اين تي شرت هزار شب هزار ركعت نماز خوانده ام و هزار جايگاه قرآن را در آن ختم كرده ام.[3]

تلاوت سُوَر متفاوت در نماز
امام رضا عليه السلام در نمازهاي واجب شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد و مستحب در شب و روز از سوره هاي متنوع و گوناگوني به كار گيري مي فرمود و تلاوت مي‌كرد.

رجاء بن أبي الضحاك كه در مهاجرت امام از مدينه تا مرو هم پا آن حضرت بوده، در گزارشي كامل بدين مسأله اشاره نموده است:

امام رضا عليه السلام در اوليه ظهر شش ركعت نماز مستحبي مي‌خواند كه بعد از سوره ثنا سوره هاي يا اين كه ايها الكافرون و قل هو الله احد ر مي‌خواند و در به دور ركعتي كه بعداز نماز جعفر طيار مي‌خواند از سوره هاي ملك و هل أتي استعمال مي‌كرد. و همينطور در ركعت وتر سوره هاي قل أعوذ برب الفلق و قل أعوذ برب النّاس را خواندن مي‌كرد.

و در نمازهاي واجب خويش بعد از سوره ستايش از سوره هاي انا انزلناه في ليلة القدر و همينطور در ظهر آدينه سوره آدينه و سوره منافقين و در نماز عشاء در شب آدينه سوره سبّح و در نماز صبح روز دو‌شنبه و پنج‌شنبه در ركعت دوم بعداز ستايش سوره غاشيه را قرائت مي فرمود.[4]


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۱۴:۳۴ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

مسجد، بستر انقلاب هاي فردي و اجتماعي

معبود آدم را چهت نيل به هدفي معين و متعالي آفريد. اين غرض در فطرت وي نهادينه و در آموزه هاي انبياي الهي متجلي شد‌ه‌است. ولي مسأله­ آن جاست كه نهايت آفرينش آدمي –كه به عبارتي عبوديت الله در همگي جنبه­هاي معاش ميباشد- فارغ از تشكيل يك جامعه اسلامي (و در نقطه­ي آخري: فرهنگ وتمدن اسلامي) كاملا متفحص نخواهد شد.

گام نخستين چهت نيل به‌اين نهايت آن ميباشد كه آدم­ها حال و روز مو جود خويش مسجد المهدي فلسطين مشهد –يعني معاش ظلماني به دور از نور و روشنايي الهي- و حال و روز مناسب – يعني الهي شدن در همگي­ي جوانب معاش- را بشناسند. يكي‌از اساسي­ترين وظايف انبياء و اولياي الهي، دادن اين آشنايي به عموم بوده ميباشد. آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد آن ها با تعليمات خود موضوع را براي انقلاب دروني و بيروني اشخاص آماده مي كردند؛ انقلابي به معناي «خير» اعلام كردن به حال و روز جان دار و «بله» بيان كردن به وضع و اوضاع مناسب و جلو رفتن به سوي آن.

با انقلاب دروني، اشخاص تسليم ولايت الهي گرديده؛ در فرآيند فراتر، روشنايي ايمان در قلوبشان وارد مي‌شود. عبادت را نهايت خود و تقليد از دستورها خداوند و رسول اورا وظيفه­ي خود ميدانند. درين مرحله ميباشد رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد كه مسجد تحت عنوان مركزي محوري، محلي ميباشد معلوم براي تجلي عبوديت و بيان خداوند -كه مظهر آن نماز ميباشد[1]-.

ولي صرفا هنگامي پروسه عبوديت به صورت بدون نقص متفحص ميگردد كه انقلاب بيروني صورت گيرد و عرصه ي اجتماعي-سياسي جامعه، مظهر حاكميت الله شود؛ نظامات اجتماعي طبق موازين حق صورت گيرد. همينطور هنگامي بايستگي اين انقلاب اجتماعي هويداتر مي‌شود كه ايمان دسته هاي مردمي پايين سايه­ي حكومت طواغيت[2] در خطر باشد. در‌اين وضعيت حتي مسجد نيز به خيال و خاطر وجود سختي ها، از كاركرد هدايت گرانه­ ي خويش به دور ميماند.

نقش هاي تأثير گذار
بستر سازي جهت انقلاب دروني اشخاص  شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد و صورت دهي به معاش پيش روي آنان از نقش هاي به نهايت مفيد مسجد ميباشد. شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد رواج «مدل معاش اسلامي» در همين بستر معني ميشود. تاليف كننده «كتاب آئين و مدل معاش» مي نويسد: «مدل معاش عبارت ميباشد از الگوي هم گرا (كليت تامي) يا اين كه گروه منظمي از رفتارهاي دروني و بيروني، اوضاع هاي اجتماعي و بودجه ها كه شخص يا اين كه مجموعه بر مبناي مقداري از تمايلات و ترجيح ها (ذوق و سليقه)اش و در تعامل با وضعيت محيطي خويش ابتكار عمل يا اين كه تعيين مي نمايد. يا اين كه به اختصار، مدل معاش: سرمشق يا اين كه تيم نظام مند كنش هاي مرجح ميباشد[3]». در تعريفي ديگر اينگونه آمده ميباشد: «مدل معاش، عبارت ميباشد از الگوي معاش شخصي كه در عمل ها، دلبستگي ها و اذهان فردي، خويش را نماد مي‌دهد».[4]

امامان مساجد با فايده گيري از فضاي معنوي مسجد در جهت اشاعه معاش بر پايه ي ايمان ميكوشند. آن‌ها با راس قرار دادن مساجد تحت عنوان محل فراگيري مدل معاش اسلامي، عموم را در بعدها متفاوت معاش ارشاد مي نمايند. يادگرفتن احكام اسلامي در مورد هاي مختلفي همانند معاملات, تزويج, خمس و زكات و انجام عبادي ديگر مانند نماز و روزه از همين مقوله ميباشد. در واقع عموم در مسجد نحوه ي تعامل با خويشتن، معبود، اشخاص جامعه و طبيعت را آموزش ميبينند.

همينطور به جهت تاكيد ويژه ي اسلام بر فضائل اخلاقي و اشاعه آن در جامعه، مسجد ميتواند مروجي مطلوب براي اين هدف باشد. فضاي معنوي مسجد، طرز ي فعاليت اخلاقي امامان، تعاليم آن ها و نيز انس عموم با قرآن و روايات در مسجد از خصوصيت هايي ميباشد كه مسجد را براي اين رواج فضائل اخلاقي بسترساز مي نمايد.

به اين ترتيب مسجد به انقلاب دروني تك تك جامعه به سوي ايمان ياري مي نمايد. همينطور مي‌تواند بستر ساز انقلاب هاي اجتماعي به سوي حكومت الهي خواهد شد. اين مساله از نقش هاي هدايتگرانه­ي مسجد ميباشد. نقشي كه تأثير آن هم شخصي ميباشد، هم اجتماعي؛ هم مادي ميباشد، هم اخروي؛ هم عبادي ميباشد، هم سياسي.

تحت عنوان مثال مسجد فرستاده مكرم اسلام صل الله عليه وآله را مي قدرت اظهار‌كرد. مسجدي كه پايگاه فرماندهي آن حضرت و محل تربيت عموم بود. در آن مسجد، نظامات معاش شخصي و اجتماعي عموم رقم مي‌خورد. وي تحت عنوان معلمي الهي، آداب معاش را به مومنان يادگرفتن مي دادند؛ آدابي كه به طور نظامي داراي انسجام، حيات يك بشر را كاملا در بر مي گرفت. به اين ترتيب جامع تعاليم آن حضرت، كه معاش مومنان بر آن پايدار گشت (مدل معاش اسلامي شخصي)، از مسجد نشأت گرفت و به حيات خود افزود.

همينطور وي با راس قرار دادن مسجد تحت عنوان پايگاه مهم اعمال كارها اجتماعي و سياسي جامعه، سياست را پايين حاكميت الهي رسم كرده، عملا يادگرفتن دادند (مدل معاش اجتماعي).

مي اقتدار خاطرنشان كرد نقش مخصوص مسجد -كه با آن مي قدرت نظام اسلامي از ساير مكاتب فكري و سياسي متمايز كرد- جاي و منشأ بودن براي آميختگي جهان و آخرت، شخص و جامعه ميباشد.

«پديد آوردن هويتي به اسم مسجد، در آغاز در قبا و بعد از آن در مدينه در شمار زيباترين و لبريز مغزترين ابتكارهاي اسلام نخست تشكيل جامعه اسلامي ميباشد: منزل ي آفريدگار و منزل ي عموم؛ خلوت انس باايمان و جلوت حشر با عموم، كانون بيان و معراج معنوي و عرصه ي دانش و جهاد و درايت مادي؛ منزلت عبادت و مقر سياست، دوگانه هاي به هم پيوسته اي ميباشد كه تصوير مسجد اسلامي و مسافت آن با عبادتگاه هاي رايج اديان ديگر را نمايان مي سازد. در مسجد اسلامي، پر نمك و بهجت عبادت خالص با نشاط معاش تميز و خردمندانه و تندرست، در هم مي آميزد و شخص و جامعه را به طراز اسلامي آن مجاورت مي نمايد. مسجد، مظهر آميختگي جهان و آخرت و پيوستگي شخص و جامعه در بينش و پندار‌ي مدرسه اسلام ميباشد.[5]»

مسجد پيامبر گرامي اسلام صل الله عليه وآله مظهر تام اين آميختگي بود. مسجدي كه پايگاه اساسي حكومت اسلامي جهت جاري ساختن كارها اجتماعي، سياسي، علمي و عبادي بود؛ و تمامي ي اين كارها زير حكومت الهي (كه در مسجد تجلي آن بديهي بود) شكل مي گرفت.

مسجد، با اينگونه ظرفيتي و با وجود امام حقي (همانند پيامبر خداوند صل الله عليه وآله)، جامعه ساز ميباشد. به‌اين مضمون‌ كه امام در سايه­ي معنويت منزل­ي پروردگار مي‌تواند وظيفه ي ياد دادن و تربيت عموم را به خير و خوبي اجرا دهد. به صورتي كه هم معاش شخصي عموم را سامان داده خواهد شد هم نظامات اجتماعي طبق حدود و قانون ها الهي صورت داده شوند (اشاعه مدل معاش شخصي و اجتماعي اسلامي).

«در شرايطي‌كه جامعه ي اسلامي فرصت پيغمبر صل الله عليه وآله، پنجاه سال ادامه پيدا ميكرد، به عبارتي رهبري بر رمز شغل مي‌ماند يا اين كه بعداز پيغمبر علي بن ابي طالب عليه السلام با به عبارتي رهبري­اي كه پيغمبر صل الله عليه وآله مشخص كرده بود، مكان پيغمبر مي گردهمايي، شما اين را مطمئن باشيد، بعداز پنجاه سال، تمامي­ي آن منافقين تبديل مي شدند به مومنين حقيقي! در شرايطي كه مي گذاشتند كه حكومت نبوي و علوي دنبال يكديگر ادامه پيدا بكند، آن جامعه ي بشر ساز، به صورت قهري، تمامي ي انسان­هاي عيب دار را هم بي عيب مي‌كرد. كليه­ي دل هاي منافق را هم زاهد مي ايجاد كرد. كليه­ي عده اي كه روحشان با ايمان آشنا خلا نيز آشنا باايمان و با ايمان مي شدند. اين طبع مسئله­ي مرتبط با جامعه­ي اسلامي­ست. پيغمبرها ميايند يك اينگونه جامعه­اي صحيح نمايند. زماني اين صحيح شد، مثل سوله­ي آدم سازي، يك كدام از يكي از خير، ده عدد ده عدد خير، صد تا صدتا خير، مجموعه دسته عموم مسلمان ميگردند، هم مسلمان ظاهري هم بازهد قلبي و حقيقي وواقعي و باطني.»[6]

بدين ترتيب مسجد نقشي مؤثر در توليد، نگهداري و پيشبرد جامعه­ ي اسلامي دارااست. بستري ميباشد كه طريق ي معاش اسلامي (چه در سطح شخصي و چه در سطح اجتماعي) در آن ياددادن داده مي‌گردد. اقتدار اينگونه كانون هدايتي با اينگونه سطحي از تاثيرگذاري، خير صرفا به باعث ديوارهاي سنگي گرداگرد آن، بلكه به منجر حضور امامان حق در كنار گنجايش هاي خود ميباشد.

باتوجه به بركات و اثر ها، كاركردها، گنجايش ها و توان هاي بالفعل و بالقوه ي مسجد، مورد نياز ميباشد بيش تر از پيش به به كار گيري از اين نعمت الهي در جامعه بپردازيم. جامعه ي روحانيت با حضور فعال و موءثر در مساجد، مومنان با انس به چنگ آوردن به آن، مسئولان با الگوگيري از دولت نبوي بومي در مسجد و نخبگان و صاحبان رسانه ها با گسترش ي راي زني انس با مسجد در جامعه، وظيفه ي خود را در عوض اين وديعه الهي اعمال دهند. سپس با مجاورت كردن مسجد به كاركرد غايي خويش، مي قدرت انتظار داشت كه جامعه ي كنوني نيز به جامعه ي ناب اسلامي مجاورت خيس گرديده، قدمي در جهت تحقق فرهنگ اسلامي برداشته گردد.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۵:۰۳ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

كاركردهاي اجتماعي مسجد

مبنا آئين اسلام بر اجتماعي بودن قرار گرفته ميباشد تا بشر را از معاش شخصي و عزلت برهاند. به همين جهت ميبينيم اسلام عزلت و تنهايي همدم با سر و نياز اعتكاف را نيز ميان عده، آن هم در مسجد جامع آيتم توصيه قرار ميدهد. مسجد المهدي فلسطين مشهد اساساً يكي علل تأكيدات رسول اسلام(ص) و ائمه معصومين: بر حضور در نماز جماعت به طور صفوف فشرده و داراي انسجام، ساخت‌و‌ساز روحية تعاون دربين نمازگزاران و ارتقاء بُعد اجتماعي مسلمانها در كنار اعمال انجام عبادي آنها است. و اين حضور ميتواند از همهمه و عنان گسيختگي كه جامعه به گذر زمانِ مجال مبتلا آن ميشود، پرهيز نمايد و تشكيل اين اجتماعات در جاي مقدس مسجد، منجر مي‌گردد تا مؤمنين ذيل اعتنا و موعظه عالمان و مبلغان فقهي قرار گيرند.[6]

از سوي ديگر، با اكران همبستگي و پيوستگي مسلمان‌ها در مسجد، همدلي و ملازمت آنها تمامي روزه اعلام مي شود. همينطور مسجد ادله مهمي براي شناخت با مؤمنين و استحضار از هم اكنون يكديگر و امداد در وقت نياز و دعا در وقت دغدغه يكديگر ميباشد. آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد همينطور مسجد پايگاهي نيرومند در جهت انفاق و خيرات در روش خداوند و برطرف كردن نياز نيازمندان و راءس جنگ با ظلم حاكمان جور و انسجام نيرو و تجهيزات به مراد تداوم مبارزات و نگهداري دستاوردها و پيروزيها به شمار مي رفته و مي رود. امام رضا(ع) مي‌فرمايد: «إِنَّمَا جُعِلَتِ الْجَمَاعَةُ لِئَلَّا يَكُونَ الْإِخْلَاصُ وَ التَّوْحِيدُ وَ الْإِسْلَامُ وَ الْعِبَادَةُ لِلَّهِ إِلَّا ظَاهِراً مَكْشُوفاً مَشْهُوداً لِأَنَّ فِي إِظْهَارِهِ حُجَّةً عَلَي أَهْلِ الشَّرْقِ وَ الْغَرْب لِلَّهِ وَحْدَهُ وَ لِيَكُونَ الْمُنَافِقُ وَ الْمُسْتَخِفُّ مُؤَدِّيا اين كهً لِمَا أَقَرَّ بهِ يُظْهِرُ الْإِسْلَامَ وَ الْمُرَاقَبَةَ وَ لِيَكُونَ شَهَادَاتُ النَّاس بالْإِسْلَامِ بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ جَائِزَةً مُمْكِنَةً مَعَ مَا فِيهِ مِنَ الْمُسَاعَدَةِ عَلَي الْبرِّ وَ التَّقْوَي وَ الزَّجْرِ عَنْ كَثِيرٍ مِنْ مَعَاصِي اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛[7] [نماز] جماعت بدان جهت مقرر گرديده‌است. رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد تا اخلاص، توحيد، اسلام و پرستش معبود كليه ظواهر، آشكار و مشهود باشند؛ چون در آشكار كردن اين كارها، حجت خداي يگانه بر اهل خاور و باختر جان دار ميباشد. همينطور [به خيال و خاطر آن مي بايست احكام اسلام آشكارا عملي خواهد شد و بر اعمال آن نگهداري نمايند] تا منافق و سست آئين نيز آنچه را [به گويش] بدان اقرار نموده است. شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد به مكان آورد و اسلام و نگهداري بر آن را اظهار نمايد. و براي آنكه سند دادن مردمان به مسلماني يكديگر، جايز و ممكن باشد. همينطور استعانت در نيكوكاري و زهدوتقوا و پرهيز از بخش اعظمي از نافرمانيهاي معبود عزيز و جليل [با حضور در نماز جماعت متفحص مي‌شود].»

به اين ترتيب با دقت بدين كلام گهربار، كارهايي مانند گردآوري ياري براي نيازمندان، پرداخت وام، اعطاي سرويس ها درماني، اقدامات براي تسهيل وصلت جوان ها، طرح ريزي براي عيادت و طغيان از بيماران مخصوصاً بيماران اهل مسجد و اموري از اين قبيل، كليه از مصاديق تعاون بر «برّ و زهد و تقوا» ميباشد.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ آبان ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۰۴:۰۷ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)