مسجد المهدی فلسطین مشهد مسجد المهدی فلسطین مشهد .

مسجد المهدی فلسطین مشهد

نکاتی چند پیرامون ابعاد فرهنگی مسجد نمونه


دراین مکان موردنیاز میباشد یک سری نکته را پیرامون بعد ها فرهنگی ـ آموزشی مسجد آیتم تأکید بیشتری در اختیار بگذاریم: مسجد المهدی فلسطین مشهد 1 ـ همانگونه که اشاره شد، بعد ها فرهنگی آموزشی مسجد، یک رسالت مهم و بنیادین این بنیان در همگی عصرها و مکانهاست. مسجد یا این که ویژگیهایی که دارااست، برای مدام دانش سرا مبانی فقاهتی و معارف اسلامی میباشد. از این رو، مسجدی که نقش مؤثر خویش را در مورد های فرهنگی آموزشی تشریفات شمس جاری ساختن نکند، در واقعیت از ادای قسمت اصلیّی از رسالت خود گشوده باقی مانده و از«مسجد مثال» بسی مسافت گرفته میباشد.

بر محور همین آنالیز میباشد که امیر المؤمنین علیه السّلام مسجدی را که در آن از هدایت، تبلیغ و رواج آیین نباشد، مسجد وخیم برشمرده میباشد.

2 ـ بی شک و تردید شکوفایی علمی مسجد و طرح دانشهای متعدد در آن، کمالی برای مسجد به حساب می آید؛ البته پرداختن به‌این کارها، نباید باعث خواهد شد تا رسالت اول مسجد که پراختن به دانشهای شرعی میباشد، فراموش گردد. از دید امیرالمؤمنین علیه السّلام یکی رسالتهای اصلیّ و مهم مسجد آن میباشد که به معنای واقعی واژه و کلمه، «کانون هدایت» مسلمان‌ها باشد.

3 ـ علم های دیگر جز علم ها اسلامی را در صورتی‌که می قدرت در مسجد گزینه گفت و گو و مذاکره قرار بخشید که دستکم دارنده دو خصوصیت باشند:

ویّل آن که تعلیم آن از منظر دینیً جایز باشد.

دوّم این که حدّ اقل سودی مادی داشته باشد؛ یعنی کنسل و بی منفعت نباشد.

برهمین اصل، رسول صلّی الله علیه و آله به مردمی که در مسجد، گرد فردی انباشته شده بودند و با وی درباره شعرهای نادانی و رخدادهای آن فرصت حرف می گفتند، فرمود:«اینها دانشی میباشد که درک کردن آن سودی ندارد و ندانستن آن نیز ضرری دربر ندارد.» این گفتار نبی صلّی الله علیه و آله در واقعیت یک قانون و میزان به ما ارائه می‌دهد.

4. میان تمامی مباحث و علم ها فقاهتی، پرداختن به علم ها قرآنی در مسجد دارنده اهمّیتی ویژه میباشد؛ چون قرآن و مسجد پیوندی خاصّ با یکدیگر دارا هستند. نبی صلّی الله علیه و آله در این زمینه فرموده میباشد:«اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» «مساجد را برای(قرائت و درک کردن) قرآن سازه کرده اند.» و نیز: «مَن اَحَبَّ القُرآنَ فَلیحِبَّ المَساجِدَ»«دوستدار قرآن، دوستدار مسجد نیز می‌باشد.»

5. رسیدگی تاریخ مساجد از شروع تا به امروز، نماد می‌دهد که مسجد و کتابخانه همواره یار و همدم بوده اند. از به عبارتی شروع که قرآن به طور مکتوب درآمد، مسلمان ها قرآنهای نوشته را به مسجد اهداء و یا این که وقف می کردند. با ارتقا شمار کتب، کتابخانه های مساجد نیز رشدی فزاینده یافت. این کتابخانه ها نقشی تعالی در شکوفایی فرهنگ و تمدن و تمدّن اسلامی داشته اند.

6. روایتهایی که مسجد زن را منزل وی دانسته، بر آن وجود ندارد که زنان را از آمد و شد به مسجد بازدارد؛ بلکه همانگونه که اکثری از فقیهان فرموده اند، غرض این احادیث، تأکید بر بایستگی رعایت عفاف و حجاب و پاکدامنی میباشد. زنان نصیب عظیمی از هر جامعه را تشکیل میدهند. حضور آن‌ها در مسجد، زمان قابل قبولی برای سود گیری معنوی از این رده مقدّس و شناخت با معارف اسلامی میباشد. بلکه برای برخی از آن‌ها، این صرفا مجال میباشد.


برچسب: مسجد المهدی فلسطین مشهد،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۹:۰۰ توسط:شهریار شاهان موضوع: نظرات (0)