مسجد المهدی فلسطین مشهد مسجد المهدی فلسطین مشهد .

مسجد المهدی فلسطین مشهد

مسجد و انقلاب اسلامی


قلمرو وقتی و مکانی
مستندات تاریخی پیرامون شغل مساجد از دورۀ وقتی 1342 تا 1357 خورشیدی تعیین گردیده و نگارندگان تنهاً در حوزۀ جغرافیایی ایران به نظارت می‌پردازند.

محاسبه کارکردگرایانه از نقش مساجد در انقلاب اسلامی
رهیافت کارکردگرایانه، جزئی نسبتاً مغفول از اندیشۀ آگوست کنت[5]، نگرش کلی مسجد المهدی فلسطین مشهد او نسبت به دانش جامعه شناسی بود که امیل دورکهایم[6] در آخرها قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی با تأثیرپذیری از او آن را توسعه اعطا کرد. بعداز او، مهمترین عقیده پرداز در‌این رهیافت، تالکوت پارسونز جامعه شناس آمریکایی میباشد که در اوایل نیمۀ دوم قرن 20 میلادی به گستردن نظریۀ خویش پیرامون کارکردهای چهارگانۀ نظام اجتماعی پرداخت.

تالکوت پارسونز معتقد بود جامعه ها، نظامی خودتنظیم شونده اند و آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد سازوکارهایی برای انطباق با وضعیت نو و محافظت تعادل و تداوم خویش دارا‌هستند. مطابق آرای او هر جامعه ای دارنده نظامی اقتصادی برای تطبیق با گوشه و کنار پیرامون و آماده سازی منابع ما یحتاج برای تداوم حیات، نظامی سیاسی برای انتخاب هدف ها و استحصال به آن، نظامی حقوقی اجتماعی برای یکپارچگی و تهیه و تنظیم ارتباط ها اجزا و نهایتاً نظامی فرهنگی برای تولید و نگهداری الگوهای انگیزشی و توجیه موادتشکیل دهنده نظام اجتماعی میباشد. در واقع چهار بُعد از نظام اجتماعی چهار کارکرد مهم این نظام را جاری ساختن می نمایند. پارسونز معتقد بود جامعه از روش انطباق تدریجی با تغییرهای نو در هر کدام از چهار حوزۀ یادشده، نگهبانی از طریق های گوناگون اجتماعی شدن و به شغل بردن تحمیل در شکل بایستگی، سعی بر مراقبت تعادل خویش می نماید و از کنشگران توقع دارد هر مورد، کارکرد خویش را به خیر و خوبی اجرا نمایند (گیدنز، 1385: 669-668).

رابرت مرتِن در دهۀ 1960 میلادی نظریۀ پارسونز را با رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد دو ایدۀ کاربردی اصلاح کرد: تفاوت کارکردهای آشکار و مخفی، تفاوت کارکرد و «کژکارکرد»[7]. کارکردهای نهفته به کارکردهایی گفته میگردد که کمپانی کنندگان در آن پدیده، سازمان یا این که بنیان، نسبت به آن درایت ندارند، معمولاً به ندرت در کنار کارکرد آشکار صورت می‌گیرد و ناظران هم کمتر بدان اعتنا می نمایند (نقیب زاده، 1389: 209). کژکارکرد نیز به جنبه هایی از عمل اجتماعی اطلاق می گردد که «پاداش تولید تحول میباشد» و «نظام ارتباط ها مو جود را به مقابله شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد فرامی خواند». از جمله غلط میباشد درصورتی که فرض کنیم آئین تحت عنوان یک عنصر فرهنگی همواره به نگهداری الگوها امداد می نماید، چون گاهی ادیان سبب ساز به ترک اجتماعی و به بحران کشیدن الگوهای قانونی کنش می‌شوند (گیدنز، 1385: 757-756).

در حال حاضر با دقت به مطالب اورده شده در رهیافت کارکردگرایانه، به ارائۀ نظارت نقش مسجد در موفقیت انقلاب اسلامی پرداخته و پیرو، مستنداتی تاریخی از بازی نقش یادشده ارائه میشود:


برچسب: مسجد المهدی فلسطین مشهد، آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد، رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد، شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۷:۳۲ توسط:شهریار شاهان موضوع: نظرات (0)