مسجد المهدی فلسطین مشهد مسجد المهدی فلسطین مشهد .

مسجد المهدی فلسطین مشهد

گنبدهای هرمی مساجد

مانند گنبد ابولؤلؤ در کاشان و گنبد خانقاه روضه خوان عبدالصمد در نطنز -گنبدهای مخروطی، مانند رغبت رادکان در قوچان -گنبدهای اور چین(پله‌پله ای) مانند حرم دانیال پیامبر در شوش برخی از گنبدها نیز نار و رک میباشند. مسجد المهدی فلسطین مشهد تیزه گنبد، رک و در محور به طور قوس و نار در میآید. گنبد بیشتر مقابری که وابسته به سرداران کشور‌ایران میباشد. آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد مخروطی صورت و گنبد امامزاده ها نسبتاًً تمامی هرمی صورت و نار می باشند. گنبدهایی که از بیرون سازه مشاهده میگردند، قالب بیرونی بنای گنبد میباشد که به آن اصطلاحاً خویش گویند. اما گنبد دیگری در تحت گنبد فرنگی وجود داراست که آن را از باطن مشاهده میکنیم و به آن اصطلاحاً آه یانه می‌گویند. رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد به این ترتیب گنبدهای بناها مشتمل بر دو قالب خویش و آهیانه هستند. شبستان ها نیز فضاهای سرپوشیده و دارنده ردیف های یک صورت و موازیاند که از یک طرف به صحن مسجد رویه دارا هستند. هر مسجد دارنده شبستان میباشد. شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد این شبستانها ممکن میباشد در چهار طرف مسجد یا این که دو طرف آن و احیاناً یک شبستان در جنوب مسجد و طرف قبله ساخت و ساز گردیده باشد. این مورد بستگی به تعداد نمازگزاران و التفات و اعتبار مسجد دارااست. نسبتاًً بیشتر مساجد اسلامی دارنده سقف های قوسی صورت با اشکال تزئینات و کاربندی و قانونی بناهای معمولی و متنوع اند. این قوس ها که در مساجد اهل ایران به طور عرق چین ظواهر گردیده اند، جلوه ای خاص دارا هستند. تزئینات آجرکاری و یا این که کاشی کاری متنوع آن‌ها بر زیبایی این شبستان ها افزوده میباشد.

محراب
محراب نماد دهنده قبله مسلمین و در واقع نقطه قدرت مسجد میباشد. چون فلسفه تولید مسجد ضمن بعدها سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آن، ادای فریضه واجب نماز میباشد که هر مسلمان مکلف به اجرای آن میباشد. محراب ها در فرورفتگی قسمتی از دیوار قبله و از معمولی ترین وجه تا پرنقش و نگارترین صورت ساخته میگردند. این دستور بستگی به نوع و عنایت مساجد و وضعیت آنان داراست. محراب های کاشی کاری کشور‌ایران با تناسبات و به کار گیری کاشی های الوان معرق و یک تکه، از مثال های بسیار خوب در کشور‌ایران و عالم می‌باشند. مانند محراب زیبای مینایی در موزه اسلامی جمهوری اسلامی ایران و محراب زیبای مسجد میرعماد کاشان در موزه مترو پولین کاشان.


برچسب: مسجد المهدی فلسطین مشهد، آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد، شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد، رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد، ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۳:۳۷ توسط:شهریار شاهان موضوع: نظرات (0)