1- عصمت: مرحوم روحانی صدوق قدس سره روایتی از امام درست گو مسجد المهدی فلسطین مشهد علیه السلام نقل می نماید که فرمود: «مکتوبٌ فی التوراةِ انّ بیوتی فِی الأرضِ المساجدُ فطوبی لِمَن تَطهَّر فی بیتهِ ثُمّ زارنی و حقٌّ علی المزور أن یکرِمَ الزائر»؛ [1]در تورات آمده میباشد که منزل های اینجانب در زمین مساجد می باشند. پس خوشا به اکنون هر کس در منزل اش پاک سازی نماید و بعد به زیارت اینجانب آید. دراین حالت، بر اینجانب ما یحتاج میباشد که زائر خویش را تکریم کنم.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: «لاتدخلِ المساجد الّا بالطهارةِ و اینجانب دَخلَ مسجداً بغیرِ الطهارةِ فالمسجدُ خصمُهُ»؛ [2] وارد مساجد نشو، مگر با عصمت و طهارت و طهارت، و هر که فارغ از عصمت وارد مسجد گردد مسجد معاند وی خواهد بود.
همان طور که مراعات میشود دو داستان سابق الذکر اطلاق داراهستند آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد که مؤمنان می بایست جسم و روحشان را قبل از ورود به مساجد پاکسازی نمایند.
2- با پای پیاده رفتن: در صورتیکه آدم بخواهد قبل از ورود به مسجد و اقامه نماز، درحال حاضر خشوع پیدا نماید، عالی آن میباشد با اندکی سپری کردن وقت، این مسیر را با پای پیاده طی کرده، دربین رویکرد در طومار فعالیت خویش بنگردد، از گناهان و مشکلات پوزش طلبی نماید و از اینکه موفقیت مسجد رفتن پیدا نموده است، شکرگزار باشد. علاوه برآن، در احادیث برای پیاده رفتن به مساجد ثواب و اجر هم در لحاظ گرفته گردیده است. فرستاده گرامی فرمودند: «وَ مَن مَشی الی مسجدٍ مِن مساجد اللَّهِ فلَهُ بمجموعِّ خُطوةٍ ایرادات حَتّی یرجع الی منزلهِ عشر حسناتٍ و مَحی عَخیر عشرَ سیئاتٍ و رُفِعَ له عشر درجاتٍ»؛ [3] هر که به سوی یک کدام از مساجد پیاده جنبش نماید، آفریدگار در مقابل هر گامی که در مسیر رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد رفت و رجوع و برگشت برمی دارااست به وی ده حسنه جایزه میدهد و ده بدی از وی بدور می نماید و او را ده رتبه بالا میبرد.
در قصه دیگری، جابر بن عبداللَّه نقل می نماید که منزل های ما از مسجد فرستاده بدور بود، خواستیم بفروشیم و به مسجد مجاورت شویم. فرستاده خداوند صلی الله علیه و آله مارا از این فعالیت نهی کرده، فرمودند: «انّ لکم بمجموعِّ خُطوةٍ درجةً»؛ [4] برای شما در قبال هر گامی که به سوی مسجد برمی دارید مرتبه ای نزد خدا میباشد.
3- دعا قرائت هنگام ورود: مستحب میباشد آدم هنگام ورود به مسجد، دعاها و اذکاری را که از ائمّه اطهار علیهم السلام هنگام ورود به مسجد بیان شده اند، بخواند. امام باقر علیه السلام از رسول نقل میفرماید که فرمود: «اذا دَخَلَ العبدُ المسجدَ فقال: أعوذُ باللَّهِ مِن الشیطانِ الرّجیمِ، قال: ویّه! کسرَ ظهری، و کتاب هاَ اللَّهُ بها عبادةَ سنة»[5]؛ در شرایطیکه شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد مخلوق خداوند هنگام ورود به مسجد استعاذه نماید، شیطان میگوید: آه! کمرم ناکامی. و پروردگار به محرک این کار، برای وی عبادت 1سال می نویسد. دعاهای دیگری نیز در احادیث آمده اند که از بیان آنان پرهیز میکنیم.
4- ورود با پای راست: از ائمّه معصوم علیه السلام نقل گردیدهاست که فرمودند:
«الفضلُ فی دخول المسجد أن تَبدأ برجلک الیمنی اذا دخلت و بالیسری اذا خَرجتَ»؛ [6] فضیلت آن میباشد که در هنگام ورود به مسجد، با پای راست باطن شوی و هنگام خروج، پای چپ مقدّم گردد.
5- نماز تحیت مسجد: بعداز وارد شدن به مسجد، مستحب میباشد آدم برای رعایت متانت و احترام مسجد، قبل از نشستن، دو رکعت نماز تحیت مسجد به مکان آورد. ابوذر غفاری رحمه الله میگوید: روزی پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله را در مسجد ملاقات نمودم. رسول صلی الله علیه و آله فرمودند: «یا این که أباذر! انّ لِلمسجد تحیةً. قلتُ:
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۹ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۸:۵۲:۰۸ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
«منافقان افرادیاند که مسجدی ساختند به خواسته خسارت رساندن به نبی و مؤمنان و تقویت شرک مسجد المهدی فلسطین مشهد و ساخت تفرقه دربین مؤمنان و کمینگاه برای عده ای که باایمان و پیامبرش پیکار کرده بودند، و آنها قسم خاطر مینمایند که نظری جز خیر نداشتهایم امّا معبود سند می دهد که لاف میگویند».
آن گاه خدا اضافه مینماید:
) لا تَقُمْ فیهِ أبداً(؛
«هیچوقت در آن مسجد نماز اقامه مکن یا این که هیچ گاه در آن مسجد نایست».
از این آیه ها بر میاید که «مسجدسازی» بایستی مبتنی بر تقوای الهی نهادگذاری خواهد شد و مقصود این باشد که پروردگار در آنجا عبادت و تبارک داشته گردد و محل اجتماع افرادی باشد که عشق دارا هستند به سوی پروردگار تکان نمایند و خویش را تمیز و پاکیزه سازند و خودسازی نمایند و هدف ها الهی را در آنجا به جاری ساختن درآورند. و مسجد بایستی مرکزی برای اجتماع و اتحاد مسلمانها باشد و عایدی اسلام و مسلمین در آن آیتم دقت قرار گیرد، خیر اینکه محلّ باندبازی و آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد تفرقه و ضرروزیان رساندن به مسلمانها و موجب بدبینی به معبود باشد و در آن شرک و الحاد و کفر تقویت گردد.
در آیه دیگر، قرآن صریحاً می فرماید:
)ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ فرمانرواِآیینَ عَلی أَنْفُسهِمْ بالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبطَتْ أَعْمتاعُهُمْ وَ فِی النّارِ هُمْ خالِدُونَ([20]؛
«مشرکان را نرسد که مساجد خداوند را آباد نمایند، با آنکه خویش شاهد بی دینی خویشتناند؛ چه اینکه انجام آن ها بیاجز و فسخ میباشد و خویش در دوزخ وجهنم جاوداناند».
آنگاه میفرماید: )إِنّما یَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ باللّهِ وَ الْیَوْمِ اْلآخِرِ وَ أَقامَ الصّلاةَ وَ آتَی الزّکاةَ وَ لَمْ یَخْشَ إِلاّ اللّهَ فَعَسی أُولئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَآیینَ[21](؛
«مسجدهای خداوند را فقط کسی آباد مینماید که به پروردگار رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد و روز جزا ایمان داراست، نماز به پا نماید، زکات دهد و جز از معبود نترسد. باشد که آن ها از هدایت یافتگان باشند».
گروهی از مفسران معتقدند که منظور، عمران ظاهری وجود ندارد بلکه این کلمه بر عمران معنوی نیز دلالت دارااست که به عبارتی آباد نگاهداشتن مساجد و حضور در آن ها برای ادای نماز و شغل های سودمند میباشد؛ چنان که میبدی در تفسیرش گفته میباشد: «عمارت مسجد، داخل شدن و نشستن در آن میباشد و به قولی، بالا بردن بنای مسجد و پسندیده کردن آن و به قولی عمارت مسجد، عبادت کردن، نماز تلاوت و طواف در آن میباشد».[22] آیت الله مکارم شیرازی شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد نیز میفرماید: «آیه معنا وسیعی داراست و همگی کارها را مشمول میگردد».[23] زمخشری نیز بعداز نقل هر دو لحاظ از رسول اکرم(ص) نقل مینماید که پروردگار فرمود: «إِنَّ بُیوتی فی ألارضِ المَساجِدَ، وَ أنَّ زُوّاری فیها عُمّارُها؛[24] مساجد، منزلهای اینجانب در زمین می باشند و در بین آبادکنندگان مساجد، همانا ملاقات کنندگان اینجانب قرار داراهستند».
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۸ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۰۰:۵۱ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
مذاکره پیرامون مشکلات اجتماعی و راه حل اندیشی برای رفع آن ها، هنگامی مسجد المهدی فلسطین مشهد به نتیجه نهایی می برسد که اقداماتی عملی را نیز در پی داشته باشد. مسجد، پایگاه عمومی مسلمان ها و محلّ حضور قشرهای متفاوت میباشد. از این رو مرتبه مناسبی برای تعاون اجتماعی مسلمانها و مشارکت آنها در راستای رفع نارسایی های اجتماعی.
امام رضا ـ علیه السّلام ـ در گفتاری نورانی یکی از فواید و اثرها خالق نماز جماعت را ـ که معمولاً در مسجد برپا می گردد ـ همیاری و تعاون مسلمانها بر«برّ و زهد و تقوا» بر شمرده میباشد.[1] این صحبت امام ـ علیه السّلام ـ ، باب علمی میباشد که صدها باب دانش دیگر از آن به روی آدم باز می خواهد شد. کارهایی مانند توده آوری کمک برای نیازمندان، پرداخت وام، اعطای سرویس ها درمانی، اقدامات برای تسهیل وصلت زوجهای جوان، نرمافزار ریزی برای عیادت و سرکشی آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد از بیماران و اموری از این دست، همگی از مصادیق تعاون بر«برّ و زهدوتقوا» میباشد. در سایه اپلیکیشن ریزی صحیح می قدرت این سیرتکامل کارهای خیر را به خوبی در مسجد ایفا اعطا کرد.
البتّه پرداختن بدین کارها باید به سیرتکامل ای باشد که به شأن و آبرو، کرامت و عزّت اشخاص آسیبی وارد نکند.
مسجد و احیای ارزشها
مسجد در مرتبه اصیل خویش یک الگوی ارزشگذاری میباشد، ارزشهای رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد فراموش گردیده در مسجد مطرح می خواهد شد. در آن جا نیازمند و ثروتمند، رئیس وزیر دست فرمانده و سرباز، امتیازهای مادّی و ظاهری را در کنار می نهند و تمامی در کنار یکدیگر و دوش به دوش هم می ایستند.
در مسجد، فقط ارزشهای حقیقی همانند زهد و جهاد مطرح میباشد. بر پایه فقه اسلامی شایسته میباشد آنها که از فضیلتهایی همانند دانش، زهد، ایثار و جهاد برخوردارند، در صف ویّل نماز جماعت بایستند.[2] این فرمان خویش نوعی ارزشگذاری و ترویج ارزشهای اصیل میباشد.
در مسجد پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ گاه کسانی یافت می شدند شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد که خیر فقط از جهاد و ایثار بویی نبرده بودند؛ بلکه از راههای متفاوت، تفاق و دو دستگی را در جامعه ترویج می نمودند و عملاً با پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ به رویارویی می پرداختند. آن ها با این اکنون انتظار داشتند در مسجد جایگاهی تبارک داشته باشند.
مسلمانها این سیرتکامل اشخاص را از مسجد طرد می کردند؛ زیرا آنها با الهام از رهنمودهای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ جاهای احساسّاس مسجد را از آن مسلمان ها مؤمن، وفادار و ایثارگر می دانستند. آری مسجد، منزل پناه از ارزشها و مسجدیان، نگاهبان ارزشهای اسلامیند. به هر رو، یکی از شاخصهایی که در آشنایی مسجد مثال باید گزینه ارزیابی قرار گیرد، میزان نقشی میباشد که مسجد در احیای ارزشهای اسلامی و پاسداری از آنها ایفا می کند.
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۷ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۱۴:۲۰ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
اولین شرط ورود به مسجد آن میباشد که کفش های مان را درآوریم و در جاکفشی مسجد المهدی فلسطین مشهد بگذاریم، البته در بعضی مساجد چشم می گردد که از کیسه های پارچه ای یا این که نایلونی برای هم پا بردن کفش به کار گیری می نمایند.
نکته مهم آن میباشد کهاین کیسه ها به این دلیلکه به طور همگانی و دایم به کارگیری می شوند، خویش دربردارنده هزاران میکروب بیماری زا میباشند که خیر صرفا می توانند کفش های مان را آلوده و کثیف خیس نمایند، بلکه خرقه نمازگزار و حتی فرش های درون مسجد را نیز کثیف کرده و این آلودگی را به اشخاص دیگر منتقل می نمایند.
درین مواقع به کار گیری از کیسه های نایلون یک توشه مصرف آیتم قابل قبولی برای حمل کفش به باطن مسجد محسوب می خواهد شد.
13- بهداشت جوراب ها
در هر پا حدود 250 هزار غده عرق وجود دارااست. براین اساس آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد پا محل عرق کردن میباشد. این عرق کردن در برخی بی آلایش و در بعضی دیگر خلل ساز میباشد.
در مواردی که پا عرق می نماید جوراب خصوصا نخی آن می تواند موجب جذب و تبخیر عرق در تماس با هوا گردد، ولی در صورتی بهداشت پا رعایت نشود یا این که پا به بازه وقتگیر در کفش محبوس بماند یا این که فرآورده جوراب و کفش نامناسب باشد، تبادل هوایی، از روش جوراب به دست کم رسیده و باکتری های جانور در پوست پا در وضعیت بی هوازی بوی نامطبوعی را ساخت و ساز می نماید.
بر این شالوده مورد نیاز میباشد در اماکن مقدسی مانند مسجد از جوراب های نخی، سپید و پاک و کفش مطلوب استعمال فرمایید. این شغل می تواند به رفع خستگی و رفع بوی بد پا یاری دهد.
همینطور سفارش می گردد در دور و بر هایی مانند رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد که اشخاص زیادی تردد می نمایند با پای عریان رویکرد نروید.
به کار گیری از جوراب تا حد قابلیت جابجایی بیماری های پوستی پا را به دستکم می رساند. زگیل ها و قارچ های کف پا و لای انگشتان برای مثال بیماری های شایعی میباشند که می توانند به راحتی در تاثیر تماس پای لخت با فرش یا این که زمین کثیف از یک شخص به شخص دیگر منتقل خواهد شد.
از سوی دیگر جوراب می تواند از شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد خراشیدگی، ساییدگی و بریدگی پا تا حد متعددی پرهیز و نگهداری نماید که رعایت این فرمان خصوصا در اشخاص دیابتی که خلل شم پا دارا هستند از بریدگی ها و جراحت شدن پا خودداری می نماید.
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۶ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۱۰:۰۷:۵۹ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
در سفری که به مرزوبوم ترکیه داشتم، رهبر شیعهها ترکیه خلال تشریح اپ مسجد المهدی فلسطین مشهد روحانیان شیعه، اظهارکرد: «ما برای رابطه باشیعیان، هیچ مکانی را خوب از مسجد نیافتیم.» در تأیید سخنان وی، این مقاله مشهود بود که دربین عموم شیعه ترکیه،روحانیونی دوست داستنی عموم میباشند که مسجد داراهستند و روحانیونی که دراین مرز و بوم، دارنده مؤسسه فرهنگی، خبر نامه وسایت اند و تنها به کارها فرهنگی میپردازند، محبوبیت چندانی ندارند. اساسی خیس آنکه هر گاه دولت این مملکت، بازدارنده فعالیتدینی آن ها خواهد شد، دیگر هیچ مکانی برای ادامه کار نمی یابند؛ در حالی که هیچ دولتی نمی تواند مسجد را تعطیل نماید.
با شنیدن این صحبت، به حافظه سخنان حکیمانه حضرت امام خمینی رحمه الله افتادم آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد که بارها بر پایه بودن مسجد در تمامامور تأکید داشتند.
با رسیدگی تاریخ ادیان بشری بدین فیض می رسیم که از اولِ به وجود وارد شدن آدم تا کنون، هیچ مکانی همانندمسجد نتوانسته میباشد در سازماندهی حرکتهای اجتماعی و تحت عنوان یک مقر ارتباطی، موءثر باشد؛ به دلیل آنکه مسجد،غیر حزبی و سازمانی میباشد و به جهت غیرحزبی بودن، قابلیت افتتاح معاند از آن به زیر ترین مقدار میرسد.همینطور این جای ، پایگاهی ارتباطی و در عین اکنون، یک رسانه میباشد که همه مخاطبان و طرفداران به آن دسترسیدارند.
همینطور مسجد، غیروابسته از نقش رسانه ای و ارتباطی خویش، رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد از روش روحانیون، در مخاطبان خویش دیدگاه ساخت و ساز می نماید واینجا میباشد که خلال نقش آگهی، نقش هدایتی را نیز بر دوش میگیرد. خلاصه آنکه، سر ماندگاری فرهنگاسلامی تا به امروز به نظر پویایی و تحرّک این کانونهای سازماندهی و حرکتهای اجتماعی و عده ای عموم بوده میباشد.
14. حضور زنان
یک کدام از موردها اختلاف میان شیعه و سنی، حضور بانوان در مساجد میباشد. مسلّم میباشد که حضور وی درین مکانها وکسب معارف شرعی، خواهد توانست خیر فقط در تربیت فرزندان، که در دور و اطراف خانواده بسیار مؤثّر باشد. انگیزه این دستور، آناست که داده ها و علم فقاهتی عموم در یک جامعه اسلامی از قبل های به دور تا به امروز از شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد این شیوه به دست می آمده ومی آید. به تفسیر دیگر، این اماکن، کانون اساسی تکثیر معارف فقهی به شمار میروند. از همین روی، حضور نداشتن بانواندر مساجد، طبیعتا، ناآگاهی آنها از احکام و مسائل شرعی و در فیض، نوعی عقب ماندگی فرهنگی را بهدنبال خواهدداشت و این دستور در مناطقی که ترسیم و عادت بر حضور نداشتن زنان در مساجد میباشد، آشکارا مشهود است.
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۸:۵۸:۰۶ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
1. آئین آموزی و تقویت ایمان و اعتقادوباور:
چنانچه خردسال ها و نوجوان ها مبناهای اعتقادی پایدار و تربیت دینی صحیح مسجد المهدی فلسطین مشهد نداشته باشند، زخمپذیرترین قشر جامعه در مقابل امواج گناه و خرابی اخلاقی و اجتماعی به شمار میآیند. معاندان اسلام و انقلاب اسلامی نیز، اپلیکیشن و میزان دارایی متعددی را برای تهاجم فرهنگی تخصیص دادهاند و با همۀ ابزارها و طرزها در پی غیر وابسته ساختن این قشر جامعه از جریان مقدّس اسلام و مسائل توحیدی و اعتقادی میباشند. چه بهتر میباشد که برای صیانت آن ها از این آفتها اپریزی کرد.[33] میاقتدار اعلام کرد یکیاز این نرمافزارها به مسجد بردن آنها میباشد؛ به دلیل آن که مسجد در تغذیۀ فکری، روحی، عاطفی و هدایت آنها در بستر صراط بدون واسطه و مطابق قرآن و عترت بهتیتر جای مقدّس قدم بزرگی را می تواند بردارد.
کمپانی در نماز و حضور در مساجد، گواه ایمان و یقین بشر میباشد. آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد درصورتیکه در ماجرا معصومین: میباشد که میفرمایند: «کمپانی در نماز جماعت مسجد، عامل و گواه بر نمازخوان بودن آن در میان عموم میباشد»[34] و در مکان دیگر میفرمایند: «إِذَا رَأَیْتُمُ الرَّجُلَ یَعْتَادُ الْمَسَاجِدَ فَاشْهَدُوا لَهُ بالْإِیمَانِ ...»[35] «رفتوآمد مداوم در مسجد شهید شدن و گواه بر ایمان او خواهد بود ...»
شخصی که به مسجد رفتوآمد داشته باشد از آموزهها و سخنهای دیگر افراد به کار گیری مینماید، زمانیکه نوجوانی در مسجد برای نماز حاضر خواهد شد و بعداز نماز کلامهای امام جماعت رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد را بشنود در ایمان و اطمینان وی اثرات بسیار خالقای را میگذارد به دلیل آنکه امام جماعت راجعبه مسائلی زیرا امامت، ولایت، معاد، قبر و قیامت، عالم و مذمّت دنیاگرایی در پوسته روایات و حکایات سخنرانی مینماید در روحیۀ او تاثیر گذارده و سبب ساز تقویت مبانی اعتقادی و ایمان وی گردد.
2. یاددادن قرآن و دعا:
فی مابین همۀ مباحث و علم ها شرعی، پرداختن به علم ها قرآن در مسجد دارنده اهمّیتی ویژه میباشد چون قرآن و مسجد پیوندی خاص با یکدیگر داراهستند. نبی گرامی اسلام فرمودهاند: «إِنَّمَا نُصِبَتِ الْمَسَاجِدُ لِلْقُرْآنِ»[36] «مساجد را برای (قرائت و درک کردن) قرآن بناکردهاند.» و نیز فرمودهاند: «مَنْ أَحَبَ الْقُرْآنَ فَلْیُحِبَّ الْمَسَاجِد»[37] «دوستدار قرآن، مسجد شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد را نیز می بایست دوست داشته باشد.»
3. رویش حبّ اهلبیتb
یکی از شیوه های محبّت اهلبیت در خردسالان و نوجوان ها، پدید آوردن صحنهها و فضاهایی میباشد که آنان در موقعیت روحی خاصّی قرار بگیرند و به ندرت احساسّ درونی آنها بیدار خواهد شد و جذب گردند. چهبسا در شرایطیکه آنها را به اکنون خویش رها کرد، بهاین سمت و جهت کشیده نشوند و به مجالس دعا و توسّل نیایند. ولی در صورتیکه ترتیبی دهیم که درین دور و بر قرار گیرند، جذب میشوند. برای مثالً اردوهای فرهنگی و زیارتی و دیدار از بقاعها، زیارتگاهها، کمپانی در مجالس دینی و دعا و توسّل و عزاداری و ملاقات محترمهای معنوی، برگزار خواهد شد.[38] سازه به لحاظ عبد و بنده این کارها با حضور آنها در مسجد بهدست میاید هنگامیکه نوباوه و نوجوان در مسجد حضور پیدا مینمایند و در مسجد مجلس عزا و مدیحه برپا خواهد شد عاطفه ها آن ها بر اساس اهلبیتb رویش و گران قدر مییابد.
4. دوستیابی:
زمانیکه یک نوباوه و نوجوان به مسجد رفتوآمد داشته باشد می تواند دوستان متعددی پیدا نماید و از دوستیابی در مرکز ها سوء و فحشاء و دوستان ناباب مصون بماند. حضرت علیj هنگام بر شمردن اثر ها رفتوآمد و مراوده با این جای مقدّس یک کدام از فواید آن را «... أَخاً مُسْتَفَاداً فِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَل ...»[39] «... اخوی ایمانی که در مسیر آفریدگار از وی استعمال نماید...» ذکر میفرمایند؛ و نیز از مضمون حدیث معصوم که میفرمایند اشخاصی که وارد مساجد میشوند اشخاص سزاوار و اصیل هر قومی میباشند، میقدرت به کار گرفت که به اعتقاد تمامیکس موفقیت نخواهد داشت نامش در شمار اشخاص دعوتگردیده به مسجد باشد و مسجد رده اشخاص سزاوار و آیتم اتکا میباشد لذا میقدرت در آنجا دوستان شرعی و حقیقی و واقعی خویش را پیدا کرد.[40]
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۳ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۰۸:۱۷ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
قلمرو وقتی و مکانی
مستندات تاریخی پیرامون شغل مساجد از دورۀ وقتی 1342 تا 1357 خورشیدی تعیین گردیده و نگارندگان تنهاً در حوزۀ جغرافیایی ایران به نظارت میپردازند.
محاسبه کارکردگرایانه از نقش مساجد در انقلاب اسلامی
رهیافت کارکردگرایانه، جزئی نسبتاً مغفول از اندیشۀ آگوست کنت[5]، نگرش کلی مسجد المهدی فلسطین مشهد او نسبت به دانش جامعه شناسی بود که امیل دورکهایم[6] در آخرها قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی با تأثیرپذیری از او آن را توسعه اعطا کرد. بعداز او، مهمترین عقیده پرداز دراین رهیافت، تالکوت پارسونز جامعه شناس آمریکایی میباشد که در اوایل نیمۀ دوم قرن 20 میلادی به گستردن نظریۀ خویش پیرامون کارکردهای چهارگانۀ نظام اجتماعی پرداخت.
تالکوت پارسونز معتقد بود جامعه ها، نظامی خودتنظیم شونده اند و آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد سازوکارهایی برای انطباق با وضعیت نو و محافظت تعادل و تداوم خویش داراهستند. مطابق آرای او هر جامعه ای دارنده نظامی اقتصادی برای تطبیق با گوشه و کنار پیرامون و آماده سازی منابع ما یحتاج برای تداوم حیات، نظامی سیاسی برای انتخاب هدف ها و استحصال به آن، نظامی حقوقی اجتماعی برای یکپارچگی و تهیه و تنظیم ارتباط ها اجزا و نهایتاً نظامی فرهنگی برای تولید و نگهداری الگوهای انگیزشی و توجیه موادتشکیل دهنده نظام اجتماعی میباشد. در واقع چهار بُعد از نظام اجتماعی چهار کارکرد مهم این نظام را جاری ساختن می نمایند. پارسونز معتقد بود جامعه از روش انطباق تدریجی با تغییرهای نو در هر کدام از چهار حوزۀ یادشده، نگهبانی از طریق های گوناگون اجتماعی شدن و به شغل بردن تحمیل در شکل بایستگی، سعی بر مراقبت تعادل خویش می نماید و از کنشگران توقع دارد هر مورد، کارکرد خویش را به خیر و خوبی اجرا نمایند (گیدنز، 1385: 669-668).
رابرت مرتِن در دهۀ 1960 میلادی نظریۀ پارسونز را با رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد دو ایدۀ کاربردی اصلاح کرد: تفاوت کارکردهای آشکار و مخفی، تفاوت کارکرد و «کژکارکرد»[7]. کارکردهای نهفته به کارکردهایی گفته میگردد که کمپانی کنندگان در آن پدیده، سازمان یا این که بنیان، نسبت به آن درایت ندارند، معمولاً به ندرت در کنار کارکرد آشکار صورت میگیرد و ناظران هم کمتر بدان اعتنا می نمایند (نقیب زاده، 1389: 209). کژکارکرد نیز به جنبه هایی از عمل اجتماعی اطلاق می گردد که «پاداش تولید تحول میباشد» و «نظام ارتباط ها مو جود را به مقابله شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد فرامی خواند». از جمله غلط میباشد درصورتی که فرض کنیم آئین تحت عنوان یک عنصر فرهنگی همواره به نگهداری الگوها امداد می نماید، چون گاهی ادیان سبب ساز به ترک اجتماعی و به بحران کشیدن الگوهای قانونی کنش میشوند (گیدنز، 1385: 757-756).
در حال حاضر با دقت به مطالب اورده شده در رهیافت کارکردگرایانه، به ارائۀ نظارت نقش مسجد در موفقیت انقلاب اسلامی پرداخته و پیرو، مستنداتی تاریخی از بازی نقش یادشده ارائه میشود:
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
آدرس مسجد المهدی فلسطین مشهد،
رزرو مسجد المهدی فلسطین مشهد،
شماره تلفن مسجد المهدی فلسطین مشهد،
،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۲ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۰۷:۳۲ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
خواسته از آباد ساختن مساجد تنها آبادی ساختمان وجود ندارد، بلکه به معنای اجتماع و کمپانی مسجد المهدی فلسطین مشهد در مسجد نیز میباشد. بدین ترتیب، مشرکان خیر حق کمپانی در مساجد را داراهستند و خیر حق تعمیر و بنای ساختمان آنها را. عمران مسجد به هر شکلی که باشد، بایستی به دست مسلمانها اعمال گیرد. ولی متولیان و پاسداران مساجد نیز می بایست از بین منزهترین اشخاص تعیین شوند. می بایست دستهای چرک الود را از تک تک این مرکز ها مقدس کوتاه کرد.
از روزی که گروهی از زمامداران جبار و یا این که ثروتمندان کثیف و گنهعمل تشریفات شمس دستبه تشکیل داد مساجد و مرکز ها اسلامی زدند، روح معنویت و نرمافزارهای تولیدکننده در آنها مسخ شد. از این روست که میبینیم بسیاری از اینسیرتکامل مساجد در کشورهای اسلامی صورت مسجد ضرار به خویش گرفته میباشد; ساختمانهایی گسترده و باشکوه و دارای جلوههای ظاهری و قشنگ، البته باطن تهی و بیروح.
ممکن میباشدبعضی بگویند چه مانعی دارااست که از سرمایههای غیر مسلمان ها برای عمران و آبادی این مرکزها استعمال کنیم؟ ولی آنها که اینگونه میگویند، اعتنا بهاین نکته اساسی ندارند که اسلام تمامی جا شغل باتقوا را میوه درخت ایمان میشمرد. نیتهای چرک آلود ممکن وجود ندارد کار پاکی به وجود آورد و کالا مفیدی از خویش نماد دهد.
پاراگراف «لم یخش الا الله» در دنباله آیه، علامت میدهد که عمران و آبادی و نگهداری مساجد جز در سایه شهید شدن و شجاعت ممکن وجود ندارد. هنگامی این مرکز ها مقدس اسلامی به طور کانونهای آدمسازی و کلاسهای عالی تربیت در میآید که نهادگذاران و پاسداران شجاعی داشته باشد; آنها که از هیچ کس جز معبود نترسند و پایین اثر هیچ جایگاه و قدرتی قرار نگیرند و اپلیکیشنای جز نرم افزارهای الهی در آن پیاده نکنند. آنچه امروز بیشخیس التفات دارااست، عمران و آبادی معنوی مساجد میباشد و به تعبیر و تفسیر دیگر، بیشتراز آنچه به ساختن مسجد التفات میدهیم، می بایست به ساختن افرادی که اهل مسجد و پاسداران مسجد و حافظان آناند مداقهبدهیم.
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۱ شهریور ۱۴۰۱ساعت:
۰۸:۴۵:۰۰ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)
دراین مکان موردنیاز میباشد یک سری نکته را پیرامون بعد ها فرهنگی ـ آموزشی مسجد آیتم تأکید بیشتری در اختیار بگذاریم: مسجد المهدی فلسطین مشهد 1 ـ همانگونه که اشاره شد، بعد ها فرهنگی آموزشی مسجد، یک رسالت مهم و بنیادین این بنیان در همگی عصرها و مکانهاست. مسجد یا این که ویژگیهایی که دارااست، برای مدام دانش سرا مبانی فقاهتی و معارف اسلامی میباشد. از این رو، مسجدی که نقش مؤثر خویش را در مورد های فرهنگی آموزشی تشریفات شمس جاری ساختن نکند، در واقعیت از ادای قسمت اصلیّی از رسالت خود گشوده باقی مانده و از«مسجد مثال» بسی مسافت گرفته میباشد.
بر محور همین آنالیز میباشد که امیر المؤمنین علیه السّلام مسجدی را که در آن از هدایت، تبلیغ و رواج آیین نباشد، مسجد وخیم برشمرده میباشد.
2 ـ بی شک و تردید شکوفایی علمی مسجد و طرح دانشهای متعدد در آن، کمالی برای مسجد به حساب می آید؛ البته پرداختن بهاین کارها، نباید باعث خواهد شد تا رسالت اول مسجد که پراختن به دانشهای شرعی میباشد، فراموش گردد. از دید امیرالمؤمنین علیه السّلام یکی رسالتهای اصلیّ و مهم مسجد آن میباشد که به معنای واقعی واژه و کلمه، «کانون هدایت» مسلمانها باشد.
3 ـ علم های دیگر جز علم ها اسلامی را در صورتیکه می قدرت در مسجد گزینه گفت و گو و مذاکره قرار بخشید که دستکم دارنده دو خصوصیت باشند:
ویّل آن که تعلیم آن از منظر دینیً جایز باشد.
دوّم این که حدّ اقل سودی مادی داشته باشد؛ یعنی کنسل و بی منفعت نباشد.
برهمین اصل، رسول صلّی الله علیه و آله به مردمی که در مسجد، گرد فردی انباشته شده بودند و با وی درباره شعرهای نادانی و رخدادهای آن فرصت حرف می گفتند، فرمود:«اینها دانشی میباشد که درک کردن آن سودی ندارد و ندانستن آن نیز ضرری دربر ندارد.» این گفتار نبی صلّی الله علیه و آله در واقعیت یک قانون و میزان به ما ارائه میدهد.
4. میان تمامی مباحث و علم ها فقاهتی، پرداختن به علم ها قرآنی در مسجد دارنده اهمّیتی ویژه میباشد؛ چون قرآن و مسجد پیوندی خاصّ با یکدیگر دارا هستند. نبی صلّی الله علیه و آله در این زمینه فرموده میباشد:«اِنّما نُصِبَتِ المَساجِدُ لِلقُرآن» «مساجد را برای(قرائت و درک کردن) قرآن سازه کرده اند.» و نیز: «مَن اَحَبَّ القُرآنَ فَلیحِبَّ المَساجِدَ»«دوستدار قرآن، دوستدار مسجد نیز میباشد.»
5. رسیدگی تاریخ مساجد از شروع تا به امروز، نماد میدهد که مسجد و کتابخانه همواره یار و همدم بوده اند. از به عبارتی شروع که قرآن به طور مکتوب درآمد، مسلمان ها قرآنهای نوشته را به مسجد اهداء و یا این که وقف می کردند. با ارتقا شمار کتب، کتابخانه های مساجد نیز رشدی فزاینده یافت. این کتابخانه ها نقشی تعالی در شکوفایی فرهنگ و تمدن و تمدّن اسلامی داشته اند.
6. روایتهایی که مسجد زن را منزل وی دانسته، بر آن وجود ندارد که زنان را از آمد و شد به مسجد بازدارد؛ بلکه همانگونه که اکثری از فقیهان فرموده اند، غرض این احادیث، تأکید بر بایستگی رعایت عفاف و حجاب و پاکدامنی میباشد. زنان نصیب عظیمی از هر جامعه را تشکیل میدهند. حضور آنها در مسجد، زمان قابل قبولی برای سود گیری معنوی از این رده مقدّس و شناخت با معارف اسلامی میباشد. بلکه برای برخی از آنها، این صرفا مجال میباشد.
برچسب:
مسجد المهدی فلسطین مشهد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج:
0
بازدید:
+ نوشته شده:
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت:
۰۹:۰۹:۰۰ توسط:شهریار شاهان موضوع:
نظرات (0)