مسجد المهدي فلسطين مشهد مسجد المهدي فلسطين مشهد .

مسجد المهدي فلسطين مشهد

آموزش و تربيت در مسجد


بعد ها تربيتي مسجد به‎ سيرتكامل‌اي با بعدها عبادي آن مرتبط ميباشد؛ چون عبادت رويش‌دهنده روح و جاري آدمي بوده و جواب به آن در واقع، جواب به يك نياز طبيعي و اصلي او است. مسجد المهدي فلسطين مشهد هر كه نيازهاي جسمي و ديوانه خويش را به صورت منطقي جواب گويد شخصيتي متعادل پيدا مي‌نمايد. آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد يك شخصيت متعادل به يك جامعۀ متعادل باعث مي‎گردد.

 

مطالعه‎هاي تاريخي آرم مي‎دهد كه مسجد اوليه راس آموزشي مسلمان‌ها بوده ميباشد. رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد در ابتدا اسلام، نبي و يارانش در مسجدالحرام گرد هم مي‎آمدند و درخصوص معارف و احكام الهي حرف مي‎گفتند.  با سفر نبي به مدينه و تأسيس« مسجد‎النبي» خير تنها مكاني براي عبادت، بلكه دانشگاهي سراسر پر نمك و نشاط در دنيا اسلام تأسيس شد. شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد حضرت درين مسجد و مسجدهاي ديگر، به فراگيري قرآن و اعلام كرد‎وگو‎ها و مناظره‎هاي علمي مي‎پرداختند؛ در پرتوي اين خاطرنشان كرد‌و‌گوها حقايق وحي و نشانه‌ها الهي پر‌نور مي‎شويد‌، به ترديد ها جواب داده مي‎شد و پرده‎هاي جهل و شك فرو مي‎سرازيرشد. روزي رسول اكرم وارد مسجد شدند و دو دسته را ديدند. گروهي درگير حصول معارف اسلامي و مشاجره‎هاي علمي بودند و مجموعه ديگر در اكنون نيايش و عبادت. حضرت به مجموعه نخستين اشاره و از احكام كرده و فرمودند: «هولاءِ أفضل بالتعليمِ ارسلتُ. ثمّ قعد معهم» (شهيد ثاني، 1409: 107) اين تيم علمي، از فضيلت بيش‎تري برخوردار‌است، چون اينجانب براي ياددادن رسول گرديده‎ام»؛ و خويش نيز در توده آن‌ها گرد هم آيي.

 

در واقع مسجد وظيفۀ پاسداري از علم ها و سرويس به فرهنگ و تمدن ناب اسلامي را برعهده دارااست. نهضت پيدايش كالج اسلامي در آغاز از مساجد استارت شد و در چهرۀ دارالعلم نمايان شد و با پيدايش مكتب‎هاي مختلف به بلنداي خويش رسيد. اين سنت در اكثري از كشورهاي اسلامي هم‎چنان باقي ميباشد و مي‎اقتدار به مسجدالحرام در مكه و مسجد النبي در مدينه و مسجد گوهرشاد در مشهد و مسجد اعظم قم در مجاورت ضريح حضرت معصومه كه اصلي‎ترين راس درس‎هاي بهتر حوزۀ علميۀ قم به شمار مي‎رود، اشاره نمود. (سيماي مسجد، ج2، فصل 6) گرد‌همايي‎هاي يادگرفتن معارف اسلامي در مسجدها از صدر اسلام تا به امروز، شاگردان متعددي را تربيت و به جامعه اسلامي معرفي كرده است؛ شاگرداني كه توشه كلان فكري و فرهنگي و فقاهتي جامعه را بر عهده داشته و هم در حال حاضر نيز بر دوش دارا هستند.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۶:۴۶ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

تأثيرات مسجد در زمينه تربيتي

گسترش عمل­ هاي مساجد به مراد لبريز كردن فضاي خالي و سوراخ جان دار در هدايت جوان ها و تبديل مساجد به محلي براي رواج دور انديشي و بينايي افزايي نسبت به ايرادات جامعه. مسجد المهدي فلسطين مشهد بايستگي ساخت هماهنگي بين مسجد با رسانه ­ها، نهادها و سازمان­ هاي تربيتي به مراد سرويس­ رساني عمومي به مسلمان ها در راستاي اصلاح خلق آن­ها در چارچوب آموزه ­ها و احكام اسلامي.
7. ضرورت دقت ويژه به جوان ها در مساجد و ارشادوراهنمايي آن­ها با سازوكارهاي متناسب با سن و مقتضيات بعد از ظهر تازه. فراگيري و تربيت امامان جماعت مساجد. آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد چون قسمت مهمي از رسالت مساجد به آمادگي ­ها و توانمندي­ هاي آن ها در جاري ساختن صادقانه و خالصانة وظايف بستگي داراست.
11. مسؤوليت تحقيق به كارها مسجد؛ به ويژه وظايف اساسي آن، مي بايست بر دوش علمايي عملگرا، راست گو و با اخلاص گذارده گردد. رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد علمايي كه با برگزاري رينگ­ هاي درس، ديدارها، همايش ­ها، سخنراني ­ها و مجالس راهنمايي و ارشادوراهنمايي به وظيفة هدايت، موعظه و فرهنگ و تمدن ­سازي براي كلية قشرها جامعه فعاليت نمايند.
12. ساخت پل­ هاي ارتباطي دربين مسجد و اتفاق ها روز، خطاها، شبهه ها و علم ­هاي بعد از ظهر نو و... به مراد پيشرو شدن مسجد و بازيابي منزلت مهم خويش در جامعه.
14. مثلا وظايف اصلي مساجد محل، جذب غير مسلمان‌ها به سمت خويش و تفهيم اسلام به آن ها ميباشد. لازمة اين فعاليت كار بعضي از فعالان مسجد ميباشد كه به گويش ­هاي فرنگي اشراف دارا هستند. شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد اين فعالان با دور انديشي لازمي كه از اصول اسلام دارا‌هستند، به تبليغ اصول بنيادين اسلام و پند غير مسلمان ها مي ­پردازند و آنها‌را نسبت به اسلام علاقمند مي­ نمايند.
16. مساجد محل بايستي با توسعه علم ها و تكنولوژي ياروهمدم باشند. امروزه رايانه نسبتاًً به همة عرصه ­هاي معاش آدم وارداتي ميباشد؛ از اين رو، يادگيري فعاليت با رايانه، امري ضروري ميباشد و در بين اعضاي هيأت امناي مسجد بايستي كساني وجود داشته باشند كه آشنا به فعاليت با آن باشند؛ عده اي كه پا به پاي مجال و تكنولوژيِ روز تكان نمايند و آن را در سرويس عموم قرار دهند. به كارگيري از اين ابزار تكنولوژيك، به ويژه وب، امام جماعت مسجد و نمازگزاران را از خبر ها دنيا مطلع مي ­سازد و آن ها را در جريان تضارب ­هاي مذهبي و اذهان ويرانگر و گم راه كننده قرار مي ­دهد. از اين رهگذر امام جماعت و انديشمندان و فعالان مساجد مي ­توانند در پي توليد ذهن ها خالق و جايگزين براي جامعه باشند تا اشخاص جامعه را براي خودسازي و شركت كردن در ايجاد كرد فرهنگ وتمدن نو جهاني مهيا سازند.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۵۳:۲۰ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

گنبدهاي هرمي مساجد

مانند گنبد ابولؤلؤ در كاشان و گنبد خانقاه روضه خوان عبدالصمد در نطنز -گنبدهاي مخروطي، مانند رغبت رادكان در قوچان -گنبدهاي اور چين(پله‌پله اي) مانند حرم دانيال پيامبر در شوش برخي از گنبدها نيز نار و رك ميباشند. مسجد المهدي فلسطين مشهد تيزه گنبد، رك و در محور به طور قوس و نار در ميآيد. گنبد بيشتر مقابري كه وابسته به سرداران كشور‌ايران ميباشد. آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد مخروطي صورت و گنبد امامزاده ها نسبتاًً تمامي هرمي صورت و نار مي باشند. گنبدهايي كه از بيرون سازه مشاهده ميگردند، قالب بيروني بناي گنبد ميباشد كه به آن اصطلاحاً خويش گويند. اما گنبد ديگري در تحت گنبد فرنگي وجود داراست كه آن را از باطن مشاهده ميكنيم و به آن اصطلاحاً آه يانه مي‌گويند. رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد به اين ترتيب گنبدهاي بناها مشتمل بر دو قالب خويش و آهيانه هستند. شبستان ها نيز فضاهاي سرپوشيده و دارنده رديف هاي يك صورت و موازياند كه از يك طرف به صحن مسجد رويه دارا هستند. هر مسجد دارنده شبستان ميباشد. شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد اين شبستانها ممكن ميباشد در چهار طرف مسجد يا اين كه دو طرف آن و احياناً يك شبستان در جنوب مسجد و طرف قبله ساخت و ساز گرديده باشد. اين مورد بستگي به تعداد نمازگزاران و التفات و اعتبار مسجد دارااست. نسبتاًً بيشتر مساجد اسلامي دارنده سقف هاي قوسي صورت با اشكال تزئينات و كاربندي و قانوني بناهاي معمولي و متنوع اند. اين قوس ها كه در مساجد اهل ايران به طور عرق چين ظواهر گرديده اند، جلوه اي خاص دارا هستند. تزئينات آجركاري و يا اين كه كاشي كاري متنوع آن‌ها بر زيبايي اين شبستان ها افزوده ميباشد.

محراب
محراب نماد دهنده قبله مسلمين و در واقع نقطه قدرت مسجد ميباشد. چون فلسفه توليد مسجد ضمن بعدها سياسي، اجتماعي و اقتصادي آن، اداي فريضه واجب نماز ميباشد كه هر مسلمان مكلف به اجراي آن ميباشد. محراب ها در فرورفتگي قسمتي از ديوار قبله و از معمولي ترين وجه تا پرنقش و نگارترين صورت ساخته ميگردند. اين دستور بستگي به نوع و عنايت مساجد و وضعيت آنان داراست. محراب هاي كاشي كاري كشور‌ايران با تناسبات و به كار گيري كاشي هاي الوان معرق و يك تكه، از مثال هاي بسيار خوب در كشور‌ايران و عالم مي‌باشند. مانند محراب زيباي مينايي در موزه اسلامي جمهوري اسلامي ايران و محراب زيباي مسجد ميرعماد كاشان در موزه مترو پولين كاشان.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۵۳:۳۷ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

مسجد: مركز جنبش و حركت هاي اسلامي

در طول فرستاده اكرم(ص) يك كدام از مهم‌ترين نقش هاي مسجد، تدارك مقدمات فكري و بسيج همگاني مسلمان‌ها به مراد جهاد با كفار بوده ميباشد. مسجد المهدي فلسطين مشهد عيناً همين نقش در جريان نهضت روحانيون شيعه به رهبري امام خميني (ره) در سال 1342(ش) و بعد از آن در جريان برد انقلاب اسلامي كشور ايران مشاهده مي‌شد. تأثير اين جاي مقدس در زمان 8 سال امان مقدس در جذب نيروهاي رزمنده بسيجي و يادگرفتن آنان و نيز امان و فعاليتهاي پشت جناح، بر هيچ كس پوشيده وجود ندارد. مسلم و اشكار ميباشد كه چنانچه بيان ها روشنگرانه آن پير فرزانه عدم وجود، مساجد نمي توانستند منزلت حقيقي وواقعي خويش را بدست آورند و وي بود كه مساجد را راس حركت ها و جنبش هاي اسلامي معرفي كرده و مي فرمود: «مسجد در اسلام و در بالا اسلام مدام راءس حركت و تكان هاي اسلامي بوده... از مسجد تبليغات اسلامي استارت مي شد‌ه‌است. آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد از مسجد جنبش قواي اسلامي براي سركوبي كفار و وارد كردن آن‌ها در [ذيل] بيرق اسلام بوده ميباشد. شما كه از همسايه مسجد و علماي مساجد مي‌باشيد، بايستي تاسي از پيغمبر اسلام (ص) و اصحاب آن سرور فرمائيد و مساجد را براي تبليغ اسلام و تكان اسلاميت و جدا ايادي كفر و بي ديني و تأييد مستضعفين در مقابل مستكبرين قرار دهيد.»[8]

بر پايه ي همين طريقه ميباشد كه متفكران و نويسندگان فرنگي نيز به التفات مساجد در ساختار انقلاب تأكيد كرده و آن را شالوده مهم در تكوين انقلاب اسلامي دانسته اند. از آن پاراگراف حامد الگار مولف و منتقد گران قدر ميگويد: «مسجد هسته اصلي تشكيلات انقلاب اسلامي بود. يكي عنصرها اساسي در برد انقلاب، احياي دوباره مسجد و تك تك بعدها عملكردي آن بود. نقش مسجد، ديگر خير عزلت و گريزو فرار گاهي از جامعه بود كه عموم براي غربت پيدا كردن از عالم، به چنگ آوردن وضو، اعمال عبادات يا اين كه گوش دادن به صوت قرآن به آن تامين مي بردند بلكه برعكس، مسجد تحت عنوان يك كانون نبرد و راس فرماندهي بدل شويد به صورت خلاصه مسجد كاملاً آن چيزي شد كه در بعدازظهر رسول بود».[9]

2ـ نقش و عنايت اجتماع در مسجد

با اعتنا به نقش آفريني عميق آيين در توليد تشكل هاي اجتماعي ميباشد كه موجب گرديده تا اسلام در اولِ نظام دهي سازمان فقهي خويش، تأسيس راس تجمع همگاني مسلمان‌ها را با اسم «مسجد» در حق تقدم قرار داده و اجتماع در آن را به نيكوترين وجه ستوده و شديدترين تأكيدات را در راستاي مراقبت اين سنگرهاي توحيدي ابراز داشته ميباشد. رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد حضرت امام مطابق همين آشنايي، بارها بر التفات اجتماع و حضور فعال در مساجد تأكيد داشته و آن را موجب تقويت اسلام و نظام مي دانستند.

«مساجد بايستي مجتمع بشود از جوانها، در صورتي‌كه ما بفهميم كه‌اين اجتماعات چه فوائدي دارااست و در‌صورتي‌كه بفهميم كه اجتماعاتي كه اسلام براي ما امر داده و آماده نموده است، چه مسائل سياسي را حل مي نمايد، چه دغدغه ها را حل مي نمايد، اين طور بي اكنون نبوديم كه مساجدمان راءس بشود براي يك سري پيرزن و پيرمرد.»[10]

و در جاهاي مختلفي مي فرمودند: «نماز را در جماعت بخوانيد، اجتماع بايستي باشد. اجتماعاتتان را مراقبت نمائيد. مساجدتان را سفت نگه داريد.»[11]

و در سخني ديگر مي‌فرمايند: «مسجد راءس تبليغ ميباشد، در ابتدا اسلام از همين مسجدها جيش ها، ارتش ها روش مي افتاده، راس تبليغ احكام سياسي ـ اسلامي بوده، هر وقت يك دغدغه را طرح مي كردند. شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد صدا مي كردند: «الصلوه مع الجماعه» اجتماع مي كردند، اين دغدغه را طرح مي كردند، سخن ها را مي كردند، مسجد راس اجتماع سياسي ميباشد. اجتماعات خويش را هرچه بيشتر در مساجد و محافل و فضاهاي گشوده همگاني برپا فرمائيد.»[12]


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۴:۴۳ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

نقش والدين و خانواده


ﻫﻤﻪ داﻧﺸﻤﻨﺪان اذﻋﺎن دارﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺑﯿﺖ از ﺧﺎﻧﻮاده ﺷﺮوع ﻣﯽ­ﺷﻮد و مسجد المهدي فلسطين مشهد ﺟﺎﻣﻌﻪ­ﺷﻨﺎﺳﺎن ﺧﺎﻧﻮاده را اﺟﺘﻤﺎع ﮐﻮﭼﮏ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽ­آورﻧﺪ و ﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻓﮑﺮي ﭘﺪر و ﻣﺎدر ﺧﻮد ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ درواﻗﻊ ﻫﺮ ﺟﺎ ﺳﺨﻦ از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ اﺳﺖ اوﻟﯿﻦ و ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﭘﺎﯾﮕﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد، ﺧﺎﻧﻮاده اﺳﺖ و در ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﻮدك ﺧﺎﻧﻮاده آﻧﭽﻨﺎن اﻫﻤﯿﺘﯽ داراست ﮐﻪ ﮔﺮوﻫﯽ از رواﻧﺸﻨﺎﺳﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﺑﭽﻪ­ﻫﺎ در ۵ ﺳﺎل اوليه زﻧﺪﮔﯽ ﺷﮑﻞ ﻣﯽ­ﮔﯿﺮد و رﯾﺸة ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﮑﻼت را ﺑﺎﯾﺪ در اﯾﻦ عصر ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﻤﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ اوﻟﯿﻦ ﻣﺮﺑﯽ ﺑﺮاي ﮐﻮدك ﺧﺎﻧﻮاده و ﻣﻬﻤﺘﺮ از ﻫﻤﻪ ﻣﺎدر اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻋﻤﺎل ﻋﻮاﻃﻒ و ﻣﺤﺒﺖ ﮐﻮدك را ﺑﻪ ﺳﻮي ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﻣﯽ­ﮐﻨﺪ و ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﭘﺪر ﻣﯽ­ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﻮدي ارزﺷﻤﻨﺪ ﺑﭙﺮورد. از ﺟﻤﻠﻪ وﯾﮋﮔﯽ­ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ واﻟﺪﯾﻦ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻫﺪاﯾﺖ ﺟﻮاﻧﺎن، ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﯽ­ﺗﻮان ﺑﻪ ﻋﺸﻖ ﺑﻪ ﻫﺪاﯾﺖ، ﺻﺒﺮ و اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ، ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻗﻮل ﺑﻮدن اﺷﺎره ﮐﺮد.

ﻋﻼﻗﻪ و ﻋﺸﻖ ﺑﻪ ﻫﺪاﯾﺖ ﻓﺮزﻧﺪان اﻧﮕﯿﺰه اي ﺑﺴﯿﺎر ﻗﻮي ﺑﺮاي ﭘﺪر و ﻣﺎدر آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد اﯾﺠﺎد ﻣﯽ­ﮐﻨﺪ ﺗﺎ در اﻣﺮ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﻨﺪ. زﯾﺮا اﮔﺮ ﭘﺪر و ﻣﺎدر اﻧﮕﯿﺰة ﻗﻮي ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻫﻢ ﺧﻮد و ﻫﻢ ﻓﺮزﻧﺪان را دﭼﺎر ﻧﺎ­اﻣﯿﺪي ﻣﯽ­ﮐﻨﻨﺪ.

ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬاري ﭘﺪر و ﻣﺎدر در ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪان زﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺜﻼً در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻧﻤﺎز ﺟﻤﺎﻋﺖ در ﻣﺴﺠﺪ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻮدن ﺧﻮد واﻟﺪﯾﻦ و ﺗﮑﺮﯾﻢ و ﺗﻌﻈﯿﻢ ﻋﻤﻠﯽ اﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎز و ﺣﻀﻮر ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ آﻧﻬﺎ در ﻣﺴﺠﺪ اﺛﺮ ﻣﻄﻠﻮﺑﯽ در روح و ﺟﺎن ﺟﻮان ﻣﯽ­ﮔﺬارد ﺗﺎ ﺗﻮﺻﯿﻪ­ﻫﺎي ﭘﯽدرﭘﯽ و ﺑﺪون ﻋﻤﻞ. ﺷﺮﮐﺖ ﺟﻮاﻧﺎن در ﻧﻤﺎز ﺟﻤﺎﻋﺖ ﭘﯿﺶ از آﻧﮑﻪ ﻣﺘﺄﺛﺮ از اﻧﺪرزﻫﺎ و ﺳﺨﻨﺎن و ﻧﻈﺎرت واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻌﻠﻮل ﭘﺬﯾﺮش رﻓﺘﺎر آﻧﺎن اﺳﺖ .ﺧﺎﻧﻮاده­ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻓﻀﺎﺳﺎزي ﻣﻨﺎﺳﺐ، اﻣﮑﺎن شعور و ﯾﺎدﮔﯿﺮي ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﺧﺪا را ﺑﺮاي ﻓﺮزﻧﺪان ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ­ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﻓﻀﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻓﺮزﻧﺪان ﺗﺮﻏﯿﺐ و ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺑﻪ ﻧﻤﺎز ﺟﻤﺎﻋﺖ رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد ﻣﯽ­ﺷﻮﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﺮﮐﺖ ﻓﺮزﻧﺪان ﺧﻮد در ﻧﻤﺎز ﺟﻤﺎﻋﺖ ﻣﯽ­ﮔﺮدﻧﺪ(ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﯽ و دﯾﮕﺮي،۱۳۸۹).

ﯾﮑﯽ از ﺟﻨﺒﻪ­ﻫﺎي ﻣﻬﻢ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮐﻪ در ﺧﺎﻧﻪ اﺗﻔﺎق ﻣﯽ­اﻓﺘﺪ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺸﺎﻫﺪه­اي اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ جاري­ﺷﻨﺎﺳﺎن رﻓﺘﺎر­ﮔﺮا ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻣﺎ اﻧﺴﺎن­ﻫﺎ ﺑﺎ دﯾﺪن رﻓﺘﺎر دﯾﮕﺮان ﯾﺎد ﻣﯽ ﮔﯿﺮﯾﻢ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ­اي ﺧﺎص ﻋﻤﻞ ﮐﻨﯿﻢ. ﻓﺮزﻧﺪان ﻧﯿﺰ ﺑﺎ دﯾﺪن رﻓﺘﺎرﻫﺎي واﻟﺪﯾﻦ ﯾﺎد ﻣﯽ­ﮔﯿﺮﻧﺪ ﮐﻪ اﻋﻤﺎل ﺧﺎﺻﯽ را اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ. ﺗﻘﻠﯿﺪ رﻓﺘﺎر واﻟﺪﯾﻦ در دورا ن ﮐﻮدﮐﯽ ﺑﻪ وﺿﻮح دﯾﺪه ﻣﯽ­ﺷﻮد ﻣﺜﻼ دﺧﺘﺮ ﺧﺎﻧﻤﯽ ﺑﺎ اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﭼﺎدر ﺑﺮ ﺳﺮ؛ ﺑﻪ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﻧﻤﺎزﺧﻮاﻧﺪن ﻣﺎدر ﻣﯽ­ﭘﺮدازد. در ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻮارد واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﺸﻮﯾﻖ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ­ﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻧﮕﺮش ﻣﺜﺒﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻧﻤﺎز در ذﻫﻦ ﮐﻮدك اﯾﺠﺎد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﻣﺎدر و ﮔﻔﺘﻦ ﺟﻤﻼﺗﯽ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺑﻪ وي. ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ دﯾﮕﺮ ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺗأﮐﯿﺪ جاري ﺷﻨﺎﺳﺎن اﺳﺖ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻘﻮﯾﺖ در ﺗﺜﺒﯿﺖ و ﺷﮑﻞ­ﮔﯿﺮي رﻓﺘﺎر ﺑﺴﯿﺎر اﺛﺮﮔﺬار اﺳﺖ. ﻫﺮ رﻓﺘﺎري ﮐﻪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺷﻮد ﻓﺮاواﻧﯽ آن اﻓﺰاﯾﺶ شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد ﻣﯽ­ﯾﺎﺑﺪ و ﻫﺮ رﻓﺘﺎري ﮐﻪ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻧﺸﻮد ﺗﻀﻌﯿﻒ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﺧﺎﻣﻮش ﻣﯽﮔﺮدد ﭘﺲ ﺿﺮوري اﺳﺖ رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺷﻮد.

از ﮐﺎرﻫﺎي ﻣﺜﺒﺘﯽ ﮐﻪ واﻟﺪﯾﻦ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ اﻧﺠﺎم دﻫﻨﺪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮدن ﻓﺮزﻧﺪان ﺑﺮاي ﺷﺮﮐﺖ در ﻧﻤﺎز ﺟﻤﺎﻋﺖ و ﺳﺎﯾﺮ ﻣﺮاﺳﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮاﻧﻨﺪ ﻣﺰاﯾﺎي ﺑﺴﯿﺎري داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﺟﻤﻠﻪ آﻧﻬﺎ ﮔﺮاﯾﺶ تشريفات شمس ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ و ﻣﻨﺎﺳﮏ دﯾﻨﯽ، ﺗﻘﻮﯾﺖ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﻪ ﻧﻔﺲ و ﻋﺰت ﻧﻔﺲ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ارﺗﻘﺎء ﺳﻄﺢ ارﺗﺒﺎﻃﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮدن ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺑﺎ ﺑﺎر ﻋﺎﻃﻔﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎﺷﺪ و ﺧﺎﻃﺮات ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪي در ذﻫﻦ وي اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ(ﺳﺘﺎرزاده و دﯾﮕﺮان،۱۳۹۱).


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۶:۲۷ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

*مسجد جامع چه تعريفي دارد؟


*به كار گيري از بلندگوهاي مساجد كه صدا را در فارغ مسجد پخش مي‌‏نمايند، مسجد المهدي فلسطين مشهد تا چه وقت روا ميباشد؟ پخش سرودهاي انقلابي يا اين كه قرآن مهربان پيش از اذان چه حكمي دارااست؟

پخش تلاوت قرآن مهربان براي يكسري دقيقه پيش از اذان در وقت‌هايي كه منجر اذيت و آزار همسايگان و اهل محل نشود، انواع ندارد.

*مسجد جامع چه تعريفي دارااست؟

مسجد جامع مسجدي ميباشد كه در شهر براي اجتماع همگي اهل تشريفات شمس شهر سازه شد‌ه‌است، فارغ از اين كه تخصيص به تيم و قشر خاصي داشته باشد.

*بخش رمز پوشيده‌‏اي از يك مسجد حدود ۳۰ سال ميباشد كه متروكه و تبديل به خرابه گرديده و نماز در آن اقامه نمي‏گردد و بخشي از آن تحت عنوان انبار گزينه به كار گيري قرارمي‏گيرد. نيروهاي بسيجي كه حدود ۱۵ سال آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد ميباشد درين بخش سقف‌دار ساكن مي‌باشند، تعميراتي را در آن اعمال داده‏‌اند، چون حالت بسيار نامناسبي داشت و سقف آن هم در معرض ريزش بود. زيرا برادران بسيجي دورانديشي از احكام فقهي مسجد نداشتند و اشخاص آگاه هم آن‌ها‌را مطلع نكردند، مبادرت به ساختن يكسري اتاق در‌اين نصيب نمودند كه بر تاثير آن مبالغ متعددي خرج شد و اينك شغل هاي ساختماني رو به نقطه نهايي ميباشد. اميد‌است‌ حكم ديني موردها تحت را ذكر نمائيد:

بر فرض اين كه متصديان اين فعاليت و مجموعه ناظر بر آن جاهل به مساله باشند، آيا در قبال مخارجي كه از بيت‌المال صرف كرده‏‌اند ضمانت كننده مي‌باشند و آيا مرتكب گناه گرديده‏اند؟

با اعتنا بدين كه هزينه هاي سابق الذكر از بيت‌المال بوده، آيا اذن رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد مي‏دهيد تا‌وقتي‌كه مسجد بدين بخش احتياج ندارد و نماز در آن اقامه نمي‏‌خواهد شد، از آن اتاق‏‌ها با رعايت بي نقص احكام ديني مسجد، براي شغل‏‌هاي آموزشي مانند فراگيري قرآن كريم و مهربان و احكام ديني و بقيه كارها مسجد مصرف شود؟ و آيا مبادرت به تخريب اتاق‏‌ها واجب ميباشد؟

واجب ميباشد كه بخش سرپوشيده مسجد با ضايع كردن اتاق‌هايي كه در آن ايجاد شده است، به وضعيت قبلي برگردد، و در حالتي‌كه هزينه هاي تاسيس اتاق‌ها ناشي از گزند و تفريط و عمد و تقصير نباشد، معين وجود ندارد كه كسي ضمانت كننده آن باشد، و به كار گيري از بخش سرپوشيده مسجد براي تشكيل جلسات يادگرفتن قرآن كريم و مهربان و احكام ديني و معارف اسلامي و بقيه مراسم فقاهتي و مذهبي در‌حالتي كه مزاحمت براي نمازگزاران ساخت و ساز نكند و شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد ذيل بررسي امام جماعت مسجد باشد گونه هاي ندارد، و مي بايست امام جماعت و نيروهاي بسيجي و بقيه مسئولين مسجد با هم همياري نمايند تا حضور نيروهاي بسيجي در مسجد استمرار پيدا نمايد و خللي در جاري ساختن وظايف عبادي مانند نماز و غير آن هم پيش نيايد.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۱:۴۲ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

بهترين مسائل درباره مساجد


سؤال 214 ـ در صورتي‌كه كسي فرش يا اين كه اسباب ديگري را از سارقي بخرد و مسجد المهدي فلسطين مشهد آنگاه مشخص و معلوم خواهد شد از اموال مسجد بوده كه دزد آن را به سرقت برده ميباشد، وظيفه وي چيست؟

پاسخ: وظيفه وي اين ميباشد كه آن وسايل را به مسجد بازگرداند، و درصورتي كه اقتدار داشته باشد مي تواند وجه خويش را از دزد گشوده پس بگيرد.

سؤال 215 ـ برگزاري مجلس ترحيم اشرار و قاچاقچياني كه در درگيري آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد مورد قتل واقع شده اند، در مسجد چه صورتي داراست؟

پاسخ: انواع داراست; ولي برگزاري مجلس ترحيم براي كساني كه با حدود دينيّه، يا اين كه قصاص، يا اين كه انتحار از عالم رفته اند مانعي ندارد.

سؤال 216 ـ آيا مشورت و جلب موافقت امام جماعت و متولّي مسجد، در كارها تبليغي كه در مسجد جاري ساختن مي خواهد شد، مورد نياز ميباشد؟ و در صورتي مشورت كردن نشود و يا اين كه موافقت آن‌ها جلب نشود، موجب بي آبرويي آنهاست؟

پاسخ: در صورتي كه تبليغ مطلوب مسجد باشد و مزاحم نمازگزاران نباشد، مشاوره مورد نياز وجود ندارد; ولي خوب ميباشد كه در‌اين كارها به امام جماعت مسجد احترام بگذارند و با وي مشاوره خواهد شد.

سؤال 217 ـ با توجّه به التقاطي تفكر كردن بعضي از اشخاص در دانش رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد كده ها، آيا تشكيل داد مسجد درين مكانها ضروري وجود ندارد؟

پاسخ: بي ترديد وجود مساجد در دانشگاهها و در همگي جا بسيار مؤثّر و اثرگذار ميباشد، و عشق و علاقه مندان زيادي در دانشگاهها نسبت به مسجد وجود دارااست، كه با ساخت و ساز آن بسط خواهند يافت.

سؤال 218 ـ آيا اطمينان به‌اين كه، مسجد اساسي ترين مقر مذهبي مسلمان‌ها ميباشد، از ضروريّات آئين ميباشد؟ كساني كه «توده منزل» و «خانقاه» را اساسي خيس از مسجد مي دانند، حكمشان چيست؟

پاسخ: آنان يا اين كه منحرفند و يا اين كه در اشتباهند، و احترام به مسجد از ضروريّات آيين ميباشد. و چيزي نبايد جاي مسجد را بگيرد.

سؤال 219 ـ از لحاظ احكام شرع، تغيير تحول اسم مسجد چه حكمي شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد دارااست؟ براي مثالً در جايي كه باني مسجد اسم خويش را بر آن گذاشته ميباشد، مي قدرت اسم آن مسجد را تغيير تحول اعطا كرد؟

پاسخ: هرگاه مسجد به اسم فرد باني يا اين كه افرادي مانند وي بوده باشد و بخواهند آن را به اسم امامان معصوم(عليهم السلام)، يا اين كه فرديّتهاي داراي شهرت اسلامي تغيير و تحول بدهند، اشكالي ندارد; ولي خوب آن ميباشد كه اسم باني را تحت عنوان سازه كننده، پايين اسم مسجد بنويسند تا عموم براي وي طلب مغفرت نمايند; ولي در صورتيكه بر فرض در وقف مسجد اسم خاصّي شرط گرديده، احتياط مراقبت آن اسم ميباشد.

پاسخ: مي بايست در زمان ها سه گانه، درهاي مساجد گشوده باشد; مگر در مواردي كه نمازگزاري در آن جا نباشد، يا اين كه به خيال و خاطر خلوت بودن مفسده اي مترتّب خواهد شد.

سؤال 221 ـ آيا پختن خوراك در ايّام سوگواري، در پشت بام مسجد، روا ميباشد؟

پاسخ: در حالتي كه ضرري به مسجد نزند و مزاحم نمازگزاران و همسايگان نباشد، گونه هاي ندارد; ولي غالباً مزاحم و خسارت آور ميباشد.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۲۳:۰۸ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

آداب ظاهري مسجد رفتن


1- عصمت: مرحوم روحاني صدوق قدس سره روايتي از امام درست گو مسجد المهدي فلسطين مشهد عليه السلام نقل مي نمايد كه فرمود: «مكتوبٌ في التوراةِ انّ بيوتي فِي الأرضِ المساجدُ فطوبي لِمَن تَطهَّر في بيتهِ ثُمّ زارني و حقٌّ علي المزور أن يكرِمَ الزائر»؛ [1]در تورات آمده ميباشد كه منزل هاي اينجانب در زمين مساجد مي باشند. پس خوشا به اكنون هر كس در منزل اش پاك سازي نمايد و بعد به زيارت اينجانب آيد. در‌اين حالت، بر اينجانب ما يحتاج ميباشد كه زائر خويش را تكريم كنم.

امام باقر عليه السلام مي‌فرمايند: «لاتدخلِ المساجد الّا بالطهارةِ و اينجانب دَخلَ مسجداً بغيرِ الطهارةِ فالمسجدُ خصمُهُ»؛ [2] وارد مساجد نشو، مگر با عصمت و طهارت و طهارت، و هر كه فارغ از عصمت وارد مسجد گردد مسجد معاند وي خواهد بود.

همان طور كه مراعات ميشود دو داستان سابق الذكر اطلاق دارا‌هستند آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد كه مؤمنان مي بايست جسم و روحشان را قبل از ورود به مساجد پاكسازي نمايند.

2- با پاي پياده رفتن: در صورتيكه آدم بخواهد قبل از ورود به مسجد و اقامه نماز، درحال حاضر خشوع پيدا نمايد، عالي آن ميباشد با اندكي سپري كردن وقت، اين مسير را با پاي پياده طي كرده، دربين رويكرد در طومار فعاليت خويش بنگردد، از گناهان و مشكلات پوزش طلبي نمايد و از اينكه موفقيت مسجد رفتن پيدا نموده است، شكرگزار باشد. علاوه برآن، در احاديث براي پياده رفتن به مساجد ثواب و اجر هم در لحاظ گرفته گرديده است. فرستاده گرامي فرمودند: «وَ مَن مَشي الي مسجدٍ مِن مساجد اللَّهِ فلَهُ بمجموعِّ خُطوةٍ ايرادات حَتّي يرجع الي منزلهِ عشر حسناتٍ و مَحي عَخير عشرَ سيئاتٍ و رُفِعَ له عشر درجاتٍ»؛ [3] هر كه به سوي يك كدام از مساجد پياده جنبش نمايد، آفريدگار در مقابل هر گامي كه در مسير رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد رفت و رجوع و برگشت برمي دارااست به وي ده حسنه جايزه ميدهد و ده بدي از وي بدور مي نمايد و او را ده رتبه بالا ميبرد.

در قصه ديگري، جابر بن عبداللَّه نقل مي نمايد كه منزل هاي ما از مسجد فرستاده بدور بود، خواستيم بفروشيم و به مسجد مجاورت شويم. فرستاده خداوند صلي الله عليه و آله ما‌را از اين فعاليت نهي كرده، فرمودند: «انّ لكم بمجموعِّ خُطوةٍ درجةً»؛ [4] براي شما در قبال هر گامي كه به سوي مسجد برمي داريد مرتبه اي نزد خدا ميباشد.

3- دعا قرائت هنگام ورود: مستحب ميباشد آدم هنگام ورود به مسجد، دعاها و اذكاري را كه از ائمّه اطهار عليهم السلام هنگام ورود به مسجد بيان شده اند، بخواند. امام باقر عليه السلام از رسول نقل ميفرمايد كه فرمود: «اذا دَخَلَ العبدُ المسجدَ فقال: أعوذُ باللَّهِ مِن الشيطانِ الرّجيمِ، قال: ويّه! كسرَ ظهري، و كتاب هاَ اللَّهُ بها عبادةَ سنة»[5]؛ در شرايطي‌كه شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد مخلوق خداوند هنگام ورود به مسجد استعاذه نمايد، شيطان ميگويد: آه! كمرم ناكامي. و پروردگار به محرك اين كار، براي وي عبادت 1‌سال مي نويسد. دعاهاي ديگري نيز در احاديث آمده اند كه از بيان آنان پرهيز مي‌كنيم.

4- ورود با پاي راست: از ائمّه معصوم عليه السلام نقل گرديده‌است كه فرمودند:

«الفضلُ في دخول المسجد أن تَبدأ برجلك اليمني اذا دخلت و باليسري اذا خَرجتَ»؛ [6] فضيلت آن ميباشد كه در هنگام ورود به مسجد، با پاي راست باطن شوي و هنگام خروج، پاي چپ مقدّم گردد.

5- نماز تحيت مسجد: بعداز وارد شدن به مسجد، مستحب ميباشد آدم براي رعايت متانت و احترام مسجد، قبل از نشستن، دو ركعت نماز تحيت مسجد به مكان آورد. ابوذر غفاري رحمه الله ميگويد: روزي پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله را در مسجد ملاقات نمودم. رسول صلي الله عليه و آله فرمودند: «يا اين كه أباذر! انّ لِلمسجد تحيةً. قلتُ:


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۸:۵۲:۰۸ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

اصلي ترين مسائل درباره مسجد


«منافقان افرادي‌اند كه مسجدي ساختند به خواسته خسارت رساندن به نبي و مؤمنان و تقويت شرك مسجد المهدي فلسطين مشهد و ساخت تفرقه دربين مؤمنان و كمين‌گاه براي عده اي كه باايمان و پيامبرش پيكار كرده بودند، و آن‌ها قسم خاطر مي‌نمايند كه نظري جز خير نداشته‌ايم امّا معبود سند مي دهد كه لاف ميگويند».
آن گاه خدا اضافه مي‌نمايد:
) لا تَقُمْ فيهِ أبداً(؛
«هيچوقت در آن مسجد نماز اقامه مكن يا اين كه هيچ گاه در آن مسجد نايست».
از اين آيه ها بر ميايد كه «مسجدسازي» بايستي مبتني بر تقواي الهي نهاد‌گذاري خواهد شد و مقصود اين باشد كه پروردگار در آنجا عبادت و تبارك داشته گردد و محل اجتماع افرادي باشد كه عشق دارا هستند به سوي پروردگار تكان نمايند و خويش را تميز و پاكيزه سازند و خودسازي نمايند و هدف ها الهي را در آنجا به جاري ساختن درآورند. و مسجد بايستي مركزي براي اجتماع و اتحاد مسلمانها باشد و عايدي اسلام و مسلمين در آن آيتم دقت قرار گيرد، خير اينكه محلّ باند‌بازي و آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد تفرقه و ضرروزيان رساندن به مسلمان‌ها و موجب بدبيني به معبود باشد و در آن شرك و الحاد و كفر تقويت گردد.
در آيه ديگر، قرآن صريحاً مي فرمايد:
)ما كانَ لِلْمُشْرِكينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ فرمانرواِآيينَ عَلي‏ أَنْفُسهِمْ بالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبطَتْ أَعْمتاعُهُمْ وَ فِي النّارِ هُمْ خالِدُونَ([20]؛
«مشركان را نرسد كه مساجد خداوند را آباد نمايند، با آنكه خويش شاهد بي ديني خويشتن‌اند؛ چه اينكه انجام آن ها بي‌اجز و فسخ ميباشد و خويش در دوزخ وجهنم جاودان‌اند».
آن‌گاه ميفرمايد: )إِنّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ باللّهِ وَ الْيَوْمِ اْلآخِرِ وَ أَقامَ الصّلاةَ وَ آتَي الزّكاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاّ اللّهَ فَعَسي‏ أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَآيينَ[21](؛
«مسجدهاي خداوند را فقط كسي آباد مي‌نمايد كه به پروردگار رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد و روز جزا ايمان داراست، نماز به پا نمايد، زكات دهد و جز از معبود نترسد. باشد كه آن ها از هدايت يافتگان باشند».
گروهي از مفسران معتقدند كه منظور، عمران ظاهري وجود ندارد بلكه اين كلمه بر عمران معنوي نيز دلالت دارااست كه به عبارتي آباد نگاه‌داشتن مساجد و حضور در آن ها براي اداي نماز و شغل هاي سودمند ميباشد؛ چنان كه ميبدي در تفسيرش گفته ميباشد: «عمارت مسجد، داخل شدن و نشستن در آن ميباشد و به قولي، بالا بردن بناي مسجد و پسنديده كردن آن و به قولي عمارت مسجد، عبادت كردن، نماز تلاوت و طواف در آن ميباشد».[22] آيت الله مكارم شيرازي شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد نيز ميفرمايد: «آيه معنا وسيعي داراست و همگي كارها را مشمول ميگردد».[23] زمخشري نيز بعداز نقل هر دو لحاظ از رسول اكرم(ص) نقل مي‌نمايد كه پروردگار فرمود: «إِنَّ بُيوتي في ألارضِ المَساجِدَ، وَ أنَّ زُوّاري فيها عُمّارُها؛[24] مساجد، منزل‌هاي اينجانب در زمين مي باشند و در بين آبادكنندگان مساجد، همانا ملاقات كنندگان اينجانب قرار دارا‌هستند».


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۰:۵۱ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)

مسجد و تعاون اجتماعي

مذاكره پيرامون مشكلات اجتماعي و راه حل انديشي براي رفع آن ها، هنگامي مسجد المهدي فلسطين مشهد به نتيجه نهايي مي برسد كه اقداماتي عملي را نيز در پي داشته باشد. مسجد، پايگاه عمومي مسلمان ها و محلّ حضور قشرهاي متفاوت ميباشد. از اين رو مرتبه مناسبي براي تعاون اجتماعي مسلمانها و مشاركت آنها در راستاي رفع نارسايي هاي اجتماعي.
امام رضا ـ عليه السّلام ـ در گفتاري نوراني يكي از فوايد و اثرها خالق نماز جماعت را ـ كه معمولاً در مسجد برپا مي گردد ـ همياري و تعاون مسلمان‌ها بر«برّ و زهد و تقوا» بر شمرده ميباشد.[1] اين صحبت امام ـ عليه السّلام ـ ، باب علمي ميباشد كه صدها باب دانش ديگر از آن به روي آدم باز مي خواهد شد. كارهايي مانند توده آوري كمك براي نيازمندان، پرداخت وام، اعطاي سرويس ها درماني، اقدامات براي تسهيل وصلت زوجهاي جوان، نرم‌افزار ريزي براي عيادت و سركشي آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد از بيماران و اموري از اين دست، همگي از مصاديق تعاون بر«برّ و زهدوتقوا» ميباشد. در سايه اپليكيشن ريزي صحيح مي قدرت اين سيرتكامل كارهاي خير را به خوبي در مسجد ايفا اعطا كرد.
البتّه پرداختن بدين كارها بايد به سيرتكامل اي باشد كه به شأن و آبرو، كرامت و عزّت اشخاص آسيبي وارد نكند.
مسجد و احياي ارزشها
مسجد در مرتبه اصيل خويش يك الگوي ارزشگذاري ميباشد، ارزشهاي رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد فراموش گرديده در مسجد مطرح مي خواهد شد. در آن جا نيازمند و ثروتمند، رئيس وزير دست فرمانده و سرباز، امتيازهاي مادّي و ظاهري را در كنار مي نهند و تمامي در كنار يكديگر و دوش به دوش هم مي ايستند.
در مسجد، فقط ارزشهاي حقيقي همانند زهد و جهاد مطرح ميباشد. بر پايه فقه اسلامي شايسته ميباشد آنها كه از فضيلتهايي همانند دانش، زهد، ايثار و جهاد برخوردارند، در صف ويّل نماز جماعت بايستند.[2] اين فرمان خويش نوعي ارزشگذاري و ترويج ارزشهاي اصيل ميباشد.
در مسجد پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ گاه كساني يافت مي شدند شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد كه خير فقط از جهاد و ايثار بويي نبرده بودند؛ بلكه از راههاي متفاوت، تفاق و دو دستگي را در جامعه ترويج مي نمودند و عملاً با پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به رويارويي مي پرداختند. آن ها با اين اكنون انتظار داشتند در مسجد جايگاهي تبارك داشته باشند.
مسلمان‌ها اين سيرتكامل اشخاص را از مسجد طرد مي كردند؛ زيرا آنها با الهام از رهنمودهاي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ جاهاي احساسّاس مسجد را از آن مسلمان ها مؤمن، وفادار و ايثارگر مي دانستند. آري مسجد، منزل پناه از ارزشها و مسجديان، نگاهبان ارزشهاي اسلاميند. به هر رو، يكي از شاخصهايي كه در آشنايي مسجد مثال بايد گزينه ارزيابي قرار گيرد، ميزان نقشي ميباشد كه مسجد در احياي ارزشهاي اسلامي و پاسداري از آن‌ها ايفا مي كند.


برچسب: مسجد المهدي فلسطين مشهد، آدرس مسجد المهدي فلسطين مشهد، شماره تلفن مسجد المهدي فلسطين مشهد، رزرو مسجد المهدي فلسطين مشهد، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهريور ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۱۴:۲۰ توسط:شهريار شاهان موضوع: نظرات (0)